Wednesday, April 21, 2010

Isu-isu Kritikal Pada Abad Ke-21

KEBEBASAN GLOBAL DAN PERKEMBANGAN PEMBANGUNAN PASARAN DUNIA.

Bagi negara membangun, pergantungan kepada negara yang lebih kaya merupakan satu perkara biasa dalam ekonomi. Pada masa yang sama, Negara kaya yang begitu bangga dengan ekonomi sendiri mula menyedari bahawa pada era peningkatan aliran modal, pengurangan sumber mineral, ancaman alam sekitar, peningkatan migrasi antarabangsa, peningkatan perdagangan dalam perkhidmatan dan pembuatan, mereka menjadi semakin bergantung terhadap Negara membangun. Walaubagaimanapun kebanyakan Negara kaya tidak memusat kepada keperluan tenaga dan bekalan bahan mentah atau kepada kebolehan Negara-negara penting seperti Brazil, India, dan China untuk mengawal kerosakan alam sekitar. Tertakluk bahawa kepentingan Negara kurang membangun sebagai pasaran bagi eksport Negara membangun. US mengeksport lebih dari $206 billion bahan perkilangan kepada Negara-negara membangun pada tahun 2002. Apa yang lebih mengejutkan, US kini menerima $500 bilion import barang perkilangan dari Negara membangun. Perkembangan ekonomi negara membangun memberi kesan secara langsung dan tidak langsung kepada prestasi ekonomi negara industri. Kajian akan dilakukan keatas 3 isu utama yang akan mendominasi ekonomi antarabangsa pada masa yang akan datang iaitu ancaman alam sekitar global, peningkatan kadar kemiskinan dan krisis ekonomi di sub Sahara Afrika dan juga globalisasi perdagangan dan kewangan antarabangsa.

ALAM SEKITAR GLOBAL DAN KEMAJUAN DUNIA

Sejak akhir-akhir ini juga, kebimbangan terhadap alam sekitar juga meningkat, pencemaran atmosfera telah memberi kesan terhadap lapisan ozon yang mengakibatkan perubahan suhu dunia seperti pemanasan global. Untuk mengurangkan ancaman alam sekitar, pencemaran harus dikurangkan secara tepat. Tanggungjawab untuk mengurangkan kadar pencemaran haruslah dibahagikan kepada komuniti antarabangsa yang mana mungkin berbeza dari pembangunan industri, pendapatan, struktur sosial dan orientasi politik. Kesannya, kontroversi yang hebat tentang kerajaan yang harus bertanggungjawab untuk mengawal pencemaran yang dihasilkan populasi tempatan. Namun begitu, potensi yang boleh memulihkan kesan pemanasan global ialah dengan mengambil langkah seperti mengehadkan penyebaran karbon dioksida dari rumah hijau.

Pencemaran dan Kesannya terhadap Alam Sekitar

Peningkatan yang mendadak dalam penghasilan pencemaran telah menyebabkan perubahan yang mendadak dalam bilangan rumah hijau dan kandungan gas dalam lapisan ozon. Sebagai contoh, kandungan Co2 telah meningkat sebanyak hampir 30% semenjak bermulanya revolusi industri dan setengah dari peningkatan ini bertahan sejak 1960. Jumlah gas klorida, cloroflorokarbon(CFCs) telah meningkat sebanyak 114% dalam tempoh 16 tahun dari 1975-1990. Manakala tahap gas lain yang penting dalam rumah hilau iaitu metana telah meningkat sebanyak 143% semenjak bermulanya resolusi industri dan hampir 30% dari peningkatan ini bermula 1970. Akibat daripada peningkatan pendapatan dan pengembangan populasi, penghasilan bahan kimia ini akan bertambah pada masa akan datang melainkan satu reformasi antarabangsa dilaksanakan untuk menghalangnya. Satu kajian yang dilakukan organisasi meteorologi dunia dan juga program alam sekitar bangsa-bangsa bersatu menjangka sekiranya perkara ini berterusan suhu global akan meningkat sebanyak 0.3C sedekad. Untuk mengatasi masalah ini kegiatan manusia harus dikurangkan sebanyak 60%. Kebanyakan tahun direkodkan berlaku 25 tahun yang lalu. Saintis menyedari bahawa sesetengah pencemaran mungkin melambatkan pemanasan dengan memantulkan sinaran ultraviolet kembali ke angkasa lepas. Walaubagaimanapun, muncul satu kontroversi yang menyebabkan sesetengah saintis berpendapat bahawa perkara ini mungkin perubahan kekal atau adalah sementara. Satu ramalan saintifik telah wujud dimana yang menjangka pemanasan global akan berlaku pada abad ini tanpa tindakan diambil untuk mengelakannya.

Negara Sedang Membangun (NSM) dan Negara Kurang Membangun (NKM) Menyumbang kepada Gas Rumah Hijau

Pembakaran bahan api, terutama kenderaan dan kilang-kilang merupakan penyumbang utama kepada gas rumah hijau. Gas-gas tersebut terdiri daripada kloroflorokarbon (CFC), karbon dioksida (CO2), metana, sulfur dioksida dan oksida nitrus. Walaubagaimanapun, CO2 memberi kesan yang paling besar kerana hayatnya yang lebih lama di atmosfera.

NSM menyumbang kepada CO2 melalui pembakaran yang dilakukan untuk membuka kawasan baru. Dianggarkan pembasmian hutan menyumbang 25% pengeluaran CO2 di seluruh dunia. Ini telah membawa kepada kemusnahan sumber penting oksigen di atmosfera. Ini kerana pokok-pokok digunakan dalam proses fotosintesis. Aktiviti pemusnahan hutan hujan akan mengurangkan kapasiti menyerap CO2 untuk alam sekitar. Jadi, melalui perubahan dalam corak guna tanah oleh NKM pada masa kini memberi sumbangan terbesar kepada gas rumah hijau. Oleh yang demikian, NKM digesa untuk menghadkan pemusnahan hutan hujan yang mendatangkan bahaya untuk biodiversiti, dianggarkan 12% spesis burung dunia, 24% spesis mamalia dan 30% spesis ikan diancam kepupusan.

Faktor-faktor tersebut telah mengurangkan harga komoditi dan menghadkan kadar pertukaran. Untuk mengumpul tukaran asing yang cukup untuk memenuhi syarat-syarat khidmat hutang, NKM telah menaikkan eksport komoditi apabila permintaan jatuh dan nilai-nilai pasaran rendah. Keanjalan permintaaan untuk komoditi NKM agak rendah. Oleh kerana eksport balak adalah sumber hasil yang penting untuk sebilangan negara-negara berhutang, syarat perdangangan sebenar telah meningkatkan kadar pengekstrakan dan mendorong harga jatuh di bawah nilai sosial ciri-ciri pembalakan.

Tambahan pula, harga komoditi yang jatuh mengancam kedudukan industri. Hasilnya, NKM kurang melakukan tukaran asing kerana mengsubsidikan pengeluaran eksport. Kadang-kala subsidi tersebut telah merosakkan alam sekitar dan menjana kerugian besar untuk NKM. Ini kerana ia tidak menjelaskan peningkatan harga komoditi pasa tahun 2003 dan 2004 yang meramalkan satu perubahan dalam trend jangka panjang.

Kesan-kesan tersebut telah menyebabkan kemiskinan yang berleluasa di kalangan petani. Jadi, usaha untuk mengurangkan pembasmian hutan hujan untuk kegunaan pertanian berkemungkinan gagal membawa kepada reformasi tanah dan mewujudkan alternatif peluang-peluang ekonomi di luar bandar.

Dengan menyediakan tanah tambahan, sungguh pun pinggiran dan hanya buat sementara waktu boleh ditanam, hutan hujan boleh mengelak konfrontasi politikal dimana kekuatan menyusun semula sekiranya perlahan. Jumlah kerajaan negara kurang membangun telah menggalakkan penanaman hutan tropika melalui pemindahan hak milik tanah untuk melicinkan hartanah atau pergerakan aktif daripada keluarga miskin luar Bandar dan kawasan Bandar penempatan semula atau transmigrasi secara terus mengikut program. Dasar-dasar ini boleh menyediakan alternatif dalam satu jangka masa pendek untuk pemburuan tetapi sukar dalam penyusunan semula pembangunan semula yang lebih asas terutamanya reformasi tanah. Walaupun kemudiannya adalah lebih terperinci daripada satu perspektif jangka panjang, sesuatu pihak mengalami kekurangan pendapatan dan suatu tekanan bagi mengurangkan perbelanjaan kerajaan sama ada tidak sanggup atau tidak dapat untuk melaksanakan pembangunan berorientasikan program. Penempatan semula secara politiknya lebih mudah kerana sebarang penyelesaian jangka panjang bagi masalah tanah dan kemiskinan umumnya memerlukan beberapa jenis reformasi tanah.

Halangan ketiga untuk simpanan hutan adalah pembangunan pergantungan dunia terhadap bahan api tradisional. Kebanyakan kayu yang dipotong digunakan untuk dibawa pulang ke rumah untuk pemanasan dan aktiviti masakan. Jumlah balak adalah hampir 90% bagi semua bahan api dalam sub-Saharan Afrika dan dua pertiga dalam Amerika Selatan dan Asia. Bagi negara miskin, negara-negara kurang membangun yang tidak mengeksport minyak, bahan api tradisional adalah sumber tenaga mereka. Pengharaman penggunaan balak untuk kayu api akan mendorong kepada satu penambahan harga yang tinggi dalam import asing dalam bahan api fosil. Satu peralihan daripada bahan api tradisional akan meningkatkan aliran keluar tukaran matawang asing dan keperluan bahan api dimana alternatif harga rendah akan mudah didapati oleh keluarga petani kecil yang bergantung terhadap hasil hutan untuk keperluan tenaga harian mereka.

Pemeliharaan Hutan Hujan sebagai suatu Barangan Umum: Siapa Perlu Membayar?

Setiap masalah ini mestilah diperincikan secara teratur bagi menghentikan kemusnahan hutan hujan. Penyelesaian jangka panjang akan melibatkan peningkatan dalam kebolehcapaian alternatif bahan api, pengurusan mampan skim-skim balak dan menyediakan peluang-peluang ekonomi untuk orang-orang miskin bagi mengambil jalan keluar. Setiap cara akan memerlukan perancangan teliti, kepakaran teknikal dan pengurusan yang dibenarkan. Kebanyakan pelaburan adalah untuk bertahan lama dengan pemilikan ganjaran-ganjaran tertentu, dan perbelanjaan awal kemungkinannya melebihi keuntungan jangka pendek. Oleh itu, pemeliharaan hutan hujan mestilah sekurang-kurangnya dalam waktu sementara melainkan kekurangan pendapatan dengan mendapatkan dana luaran.

Dalam perbincangan mengenai barang awam dalam bab 10, kami mendapati bahawa dalam ketiadaan campur tangan kerajaan, pasaran bebas adalah berkemungkinan untuk menyediakan satu tahap suboptima pengawetan sumber . Kita dapat simpulkan bahawa apabila negara-negara asing dibenarkan dalam perdagangan bebas, ini menunjukkan negara-negara tersebut dibenarkan untuk memanfaatkan pemeliharaan hutan hujan tanpa menyumbang kepadanya, pembasmian hutan pula adalah satu langkah yang tidak diingini. Bagi mengurangkan ketidakcekapan, suatu model mencadangkan harga direndahkan bagi seunit untuk melindungi hutan bagi negara kurang membangun dan penambahan waris di luar. Kemudian, ini akan melibatkan yuran sumbangan diketepikan untuk pemeliharaan hutan hujan. Bagi Negara Kurang Membangun, terdapat beberapa cara di mana harga pemeliharaan hutan dapat direndahkan.

Kecekapan akan ditingkatkan dalam penggunaan hutan hujan. Banyak kayu balak dimana sekarang ini telah dibakar untuk dijadikan kawasan pengusahaan bagi mendapatkan keuntungan. Sebagai contoh, dianggarkan pada tahun 1990an, Brazil hilang lebih kurang $2.5 bilion pada setiap tahun dalam pembakaran hutan hujan yang terdapatnya kayu balak yang amat bernilai. Pembuatan kayu mampan untuk bahan api atau eksport boleh dicapai melalui sekatan pusingan pemotongan untuk 30 tahun selang masa dan pemeliharaan secara teliti bagi pertumbuhan baru. Pada umumnya adalah mustahil untuk menghasilkan semula hutan hujan yang telah menjadi kawasan pemeliharaan yang baik, maka pengurusan yang betul dan penyeliaan pembalakan adalah diperlukan. Pemerhatian yang lebih dalam konsesi pembalakan oleh kerajaan bagi negara kurang membangun boleh menghalang penebangan balak, mengurangkan kealpaan dalam kemusnahan pokok-pokok yang tidak dipotong dan meningkatkan kecekapan kutipan hasil daripada konsesi yang selalunya dimiliki dalam negeri elit atau multinasional besar. Jumlah dalam pengurusan projek-projek jenis ini, telah disokong oleh bank-bank pembangunan. Bagaimana pun, masih belum kurang daripada 0.1% hutan tropika terurus secara berlanjutan.

Selain itu, pemeliharaan hutan akan membangunkan pasaran sebagai alternatif produk hutan hujan. Beberapa kos pemeliharaan hutan hujan boleh diimbangi dengan adanya perkembangan pasaran untuk produk-produk hutan secara berlanjutan. Kajian-kajian mutakhir telah menunjukkan di mana penjualan produk-produk seperti kacang, buah-buahan, minyak, pemanis, damar, serat, bahan-bahan binaan dan sebatian perubatan boleh menyediakan suatu aliran pendapatan yang lebih menguntungkan dan mampan daripada hutan tropika. Disebabkan oleh pengekstrakan berintensifkan buruh, lebih banyak peluang pekerjaan disediakan untuk penduduk-penduduk tempatan, dalam mencipta alternatif untuk pengusahaan tebas dan bakar bagi tanah hutan hujan. Tambahan pula, di sana terdapat pengagihan yang luas untuk faedah daripada sumber asli. Bagaimana pun, bagi skim-skim yang seumpama, pasaran negara membangun mestilah dibuat untuk dicapai oleh pengeluar-pengeluar negara membangun. Dengan membuka pasaran mereka sendiri untuk eksport Negara Kurang Membangun tanpa balak dan alternatif produk-produk hutan hujan, negara-negara membangun boleh mengurangkan kebergantungan luar, negara-negara yang kurang modal dalam kemusnahan hutan-hutan mereka untuk mendapatkan pendapatan melalui pertukaran asing.

Dana bantuan turut dapat membantu. Kejatuhan tukaran matawang asing menyebabkan beban hutang luar Negara bertambah, maka dana bantuan diperlukan untuk mengurangkan penggantungan kepada eksploitasi hutan. Ini adalah sangat penting terutamanya kepada negara- Negara Afrika sub-Sahara. Debt-for-nature swaps berfungsi untuk menukarkan hutang dalam matawang asing yang dipegang oleh sektor awam dan swasta kepada hutang dalam Negara yang digunakan untuk membiayai pengurusan alam sekitar. Hutang ini digunakan untuk pemeliharaan hutan dan bayaran faedah dapat digunakan untuk menggaji pekerja dan membiayai kos penyelenggaraan untuk tujuan pemeliharaan hutan. Walaupun debt-for-nature swaps dijamin dapat mengurangkan kemusnahan hutan hujan tetapi terdapat halangan-halangan dalam memperluaskan penggunaannya. Akibatnya, tanah yang dilindungi oleh skim ini masih terlalu kecil.

Akhirnya, hutan boleh diselamatkan melalui pakej bantuan yang betul. Penyaluran bantuan dari negara kaya untuk menyokong program untuk mengurangkan kekurangan tanah dan kemiskinan dapat membantu menghentikan kemusnahan hutan yang berpunca daripada factor-faktor sosialekonomi. Hak balak juga boleh dibeli oleh negara dan agensi antarabangsa dan komoniti bumiputera boleh dibayar untuk memantau pemeliharaan hutan seperti yang dicadangkan oleh Conservation International iaitu sebuah NGO.

Mencari Jalan Penyelesaian: Persidangan 1992, 1997 dan 2002.

Pada Jun 1992, Persidangan Pembangunan dan Alam Sekitar Bangsa-bangsa Bersatu (UNCED) – juga dikenali sebagai Earth Summit (Persidangan Dunia)- diadakan di Rio de Janeiro (perjumpaan pertama telah diadakan di Stockholm pada 1972). Persidangan tersebut dihadiri oleh 188 pemimpin negara membangun dan perindustrian, NGO alam sekitar dan 10,000 individu prihatin. Tujuannya untuk mencari jalan penyelesaian untuk menghadapi masalah yang semakin membimbangkan kesan daripada kerosakan kekal alam sekitar yang berpunca daripada pelepasan gas rumah hijau (khususnya CO2) membawa kepada kebimbangan pemanasan global, kerosakan melampau terhadap biodiversiti yang disebabkan oleh kemusnahan hutan hujan dan kebimbangan terhadap alam sekitar akibat peningkatan populasi yang mendadak dari pertumbuhan industri dalam negara membangun.

Walaupun sebahagian besar kerosakan alam sekitar global disebabkan oleh industrilisasi barat, fokus utama persidangan di Rio adalah apa yang berlaku di negara membangun. Dengan pertambahan populasi yang mendadak dan perkembangan desa ke bandar yang semakin meningkat, negara membangun mempunyai potensi untuk memburukkan lagi kemusnahan alam sekitar yang berlaku sekarang. Keutamaan negara membangun adalah pertumbuhan ekonomi dalam populasi yang ramai dapat membawa kepada kesan luaran negatif terhadap alam sekitar kepada masalah global yang mana menyebabkan semua orang menderita, kaya atau miskin. Perwakilan negara membangun bimbang mereka akan mengalami kegawatan. Walau bagaimanapun, tidak seperti krisis hutang 1980an, di mana LDCs menderita akibat program pemulihan IMF dan Bank Dunia, dalam kes alam sekitar, corak hidup negara membangun secara langsungnya dipengaruhi oleh keputusan polisi LDC. Kebergantungan terhadap alam sekitar membawa kejayaan kepada LDC untuk memohon bantuan kewangan antarabangsa dan bantuan teknikal untuk membolehkan mereka untuk meneruskan objektif pembangunan dalam mengekalan alam sekitar. Walaupun negara penyumbang utama, Amerika Syarikat tidak menjamin untuk memberikan komitmen terhadap tambahan bantuan di Persidangan Rio, negara-negara Kesatuan Eropah dan Jepun mengumumkan kesediaan untuk meningkatkan dana. Selain itu, kumpulan penyumbang kepada negara membangun (termasuk AS) membuat keputusan untuk menubuhkan dana baru baru untuk Agensi Pembangunan Antarabangsa Bank Dunia (World Bank International Development Agency ) atau IDA yang akan menyediakan pinjaman alam sekitar yang mengenakan faedah yang rendah kepada negara kurang membangun. Akhirnya negara Utara bersetuju untuk menggandakan dan mungkin meningkatkan sehingga 3 kali ganda $13 bilion World Bank Global Environment Facility (GEF) yg ditubuhkan pada 1989 untuk membiayai projek-projek alam sekitar LDC.

Persidangan Rio menghasilkan pelan Agenda 21, 800 muka surat untuk membersihkan persekitaran global dan menggalakkan pembangunan tanpa pencemaran bunyi. Atas persetujuan ramai, Agenda 21 menekankan 6 bidang dalam aktiviti antarabangsa:

1. Menyediakan bantuan pembangunan kepada program yang memfokus kepada penghapusan kemiskinan dan kesihatan seperti menyediakan perkhidmatan kesihatan dan air bersih, mengurangkan pencemaran udara yang berpunca daripada pembakaran hutan dan penyediaan keperluan asas.

2. Melabur dalam kajian perkhidmatan lanjutan untuk mengurangkan hakisan tanah dan menggalakkan kaedah pertanian yang mesra alam sekitar.

3. Menyediakan lebih kemudahan untuk perancangan keluarga dan melanjutkan pendidikan dan peluang pekerjaan kepada wanita supaya pertambahan populasi dapat dikurangkan.

4. Membantu LDC yang sedang berusaha untuk mengubahsuai projek-projek yang mengancam alam sekitar.

5. Menyediakan dana untuk melindungi habitat natural dan biodiversity.

6. Melabur dalam R&D dalam tenaga alternatif bukan karbon berkenaan perubahan cuaca dan mengurangkan pelepasan gas rumah hijau.

Satu tindakan susulan sidang kemuncak Rio berlangsung di Kyoto, Jepun pada Disember 1997. Sidang kemuncak Kyoto tertumpu kepada pemancaran karbon dioksida dan masalah pemanasan global. Satu perjanjian telah diperkenalkan yang dipersoalkan oleh negara-negara barat untuk mengurangkan masalah gas rumah hijau bermula sebelum 1990 sehingga tahun berikutnya iaitu sehingga tahun 2010. Negara membangun tidak bersetuju untuk melakukan apa-apa, walaupun mereka tidak lama lagi akan diiktiraf oleh negara barat sebagai sumber-sumber gas rumah hijau. China adalah pencemar terbesar di dunia. Mereka membantah susulan prosiding secara keseluruhannya dan enggan menandatangani perjanjian tersebut.

Bagaimanapun, pada November 2001, sebanyak 180 wakil bagi setiap negara mempersetujui kaedah tersebut untuk menguatkuasakan perjanjian Kyoto. Pada asalnya setiap negara di dunia menyertai perjanjian yang berkaitan mengenai cara-cara untuk memastikan setiap negara mematuhi perjanjian itu kecuali United State. Perjanjian tersebut menyeru negara-negara perindustrian kereta. Setiap negara perlu mengurangkan pengeluaran pada purata 5.2% bermula tahun 1990 sehingga 2012. Pemantauan antarabangsa akan memerhati peraturan tersebut dan denda akan dikenakan keatas negara-negara yang gagal mencapai sasaran yang telah ditetapkan. United State merungut bahawa, di kalangan perkara lain, 1990 adalah satu tahun asas yang terutamanya tidak adil untuk kepentingan-kepentingannya. Walaupun beberapa bantahan telah dicadangkan, aduan ini sekurang-kurangnya mencadangkan bahawa pembabitan Amerika Syarikat boleh dicapai dengan tambahan pada sesetengah fakta dalam masa depan mereka. Perjanjian rasmi tersebut telah memberi kesan sekitar tahun 2004, apabila ambang untuk ratifikasi adalah diperolehi ekoran Rusia menandatangani perjanjian tersebut. Kegagalan United State menyertai perjanjian itu merupakan masalah yang serius untuk masa depan pembangunan yang mampan.

Penganalisis meramalkan kebimbangan keadaan dunia itu akan berterusan sepanjang abad. Walaupun perjanjian tersebut baru dikuatkuasakan dan United State bersetuju untuk menyertai,pengeluaran karbon dioksida sejagat tetap ada dan jumlahnya akan tetap bertambah sebanyak 1.5 bilion tons setiap tahun sehingga 2010. Jika perjanjian adalah tidak dikuatkuasakan, penyelidikan ke atas pemanasan global tersebut boleh menjadi sangat merbahaya sehingga awal 2050. Yang paling membimbangkan, krisis alam sekitar yang lain juga akan menyebabkan kemusnahan yang cepat terhadap hidupan di laut.

Dengan tumpuan berpindah dari mudah pertumbuhan ekonomi kepada pembangunan berlanjutan dan dengan pemasangan kebimbangan-kebimbangan bahawa corak dan gaya LDC pembangunan akan membawa kepada masalah-masalah serius untuk dunia perindustrian, satu yang baru dan lebih bentuk yang kekal saling bergantungan sejagat telah timbul, di mana LDC keumpilan antarabangsa di keputusan-keputusan yang menguntungkan dan politikal adalah lebih besar daripada pada sebarang masa sejak OPEC melumur pertambahan harga 1970s. Ia diharapkan yang minat ramai semua negara dalam seorang pencuci dan dunia yang lebih sesuai didiami akan menjana semangat kerjasama yang baru antara negara-negara yang kaya dan miskin.Membangun countreis mestilah dibenarkan mengejar mereka matlamat utama peninggian tahap-tahap hidup mereka luar bandar dan bandar miskin, negara-negara yang mana kedua-dua kaya dan miskin serupa mesti membuat semua usaha untuk mengurangkan kerosakan setiap sebab itu untuk pusaka sepunya bumi tanah,laut dan udara.

KRISIS DALAM SUB-SAHARAN AFRIKA

Dalam tahun-tahun kebelakangan, kebimbangan antarabangsa mengenai tahap kemiskinan telah beralih agenda dunia paling atas untuk kali pertama semenjak 1970s dan perhatian tertumpu di keadaan buruk di Afrika. Walaupun kebanyakan perkembangan penting berdaftar dunia membangun membangun selepas 1990, pengecualian sedih adalah bawah saharan Afrika. Di sana,"dekad hilang 1990s" mempunyai menambahkan kepada sebelumnya "dekad hilang 1980s" yang mendapat juga menghidap kebanyakan Amerika Latin dan negara-negara membangun yang lain banyak. Pada 2005, tanda jelas tiada satu perubahan mempunyai ada lagi tercelik. Telah ada dua kejayaan mutakhir dalam Africa-Mauritus dan Botswana, kecuali mereka adalah pengecualian-pengecualian jarang.

Di tengah-tengah dilema Afrika adalah satu kemerosotan ekonomi yang tidak dapat disekat, kejatuhan pendapatan per kapita, penambahan penduduk pesat, kerugian pendapatan eksport, pengurangan pelaburan asing, kemusnahan ekosistem yang tidak kukuh, berperang dan perbalahan awam, dan ketidakupayaan banyak negara untuk membekalkan mereka orang dan pertemuan keperluan manusia asas lain. Antara 1980 dan 1990, setiap capita kejatuhan output sebanyak 42.5%, setiap capita penggunaan (satu langkah yang lebih penting kesejahteraan manusia) kejatuhan secara 40%, penurunan pelaburan domestik sebanyak 29.7%, kejatuhan eksport-eksport sebanyak 34.5%, setiap capita pengeluaran makanan berkurang sebanyak 12.2%, dan peningkatan jumlah hutang luar sebanyak 162% pada peringkat yang sama seperti jumlah GNI serantau.

Sedemikian selepas satu dekad yang malang, kebanyakan warga Afrika sangat berharap untuk berlaku satu perubahan; pemerhati-pemerhati di luar secara meluas meramalkan pada tahun 1990 akan berlaku pembangunan baru. Walaupun tanda-tanda pembaharuan akan muncul pada satu masa, tetapi pengalaman tidak seburuk pada1980, dan mengharapkan akan ada yang membantu. Di antara tahun 1990 dan tahun 2000, pengembangan KDNK (GDP) pada kadar 2.4% setiap tahun.Tetapi dengan pertumbuhan penduduk yang berterusan pada kadar purata tahunan yang tersangat tinggi iaitu 2.6%, pengeluaran setiap orang masih lagi menurun, dan dengan pendapatan peribadi. Pengembangan kadar kemiskinan Afrika lebih daripada 46%, atau 291 juta orang. Dalam perbandingan, kemiskinan telah berlaku dalam Negara Asia Selatan, yang dahulunya dianggap rantau paling miskin.

Daripada perspektif global, sub-Saharan Africa telah jatuh secara berterusan dan berada di belakang Negara dunia yang lain. Ini berkongsi GNI yang sejagat dikeluarkan kira-kira 2% dalam tahun 1960 kepada 1% dalam tahun 2000,walaupun ia mempunyai 11% daripada jumlah penduduk dunia. Dalam 15 tahun antara tahun 1985 dan 2000, kadar pertumbuhan KDNK(GDP) yang sebenar adalah konsisten berada di belakang Asia dan Amerika Latin. Gabungan kejatuhan perdagangan dunia daripada 3.8% dalam tahun 1970 dan kurang daripada 1.5% dalam tahun 2000.Steep jatuh harga kos komoditi benua lebih daripada $80 bilion dalam kehilangan pendapatan eksport pada tahun 1985-1994 sahaja. Ini ialah gabungan LDC pelaburan langsung swasta yang menunjukkan penurunan dari 25% dalam tahun 1970 kepada 4% dalam tahun 2000.

Ianya berada dalam kerajaan kemasyarakatan dan kemanusiaan,bagaimanapun,di mana krisis semasa cukai tol Afrika adalah paling teruk dirasakan.Potongan perbelanjaan kesihatan dan pendidikan dilebihkan pengeluarannya dalam tahun 1980 ini dibahagikan disebabkan oleh IMF dan pinjaman bank dunia mengikut syarat-syarat yang ditetapkan.Ini menyebabkan kemerosotan yang mendadak terhadap pendaftaran di sekolah dan berlaku pertambahan kekurangan zat makanan terhadap ibu dan kanak-kanak menyebabkan keamanan terjejas. Sebagai contoh,pada tahun 2003, terdapat lebih 200 juta orang di Afrika yang mengalami pemakanan yang tida seimbang. Kadar kematian dibawah umur 5 tahun pada 2002 adalah tertinggi di dunia pada 174 setiap 1000. Paling menyedihkan dan paling mengganggu kesihatan yang memberi impak yang besar kepada Afrika telah tersebar luas pada tahun 1990

Sebab-sebab dilema Afrika ada banyak dan berbagai. Ada perkara diluar kawalannya (kemarau,harga komoditi meleset,pengeluaran modal asing,kurangmya bantuan asing);selain itu dasar kerajaan boleh di anggap lemah (pertanian yang diabaikan, perusahaan sendiri yang tidak cekap, kurangnya rasa bimbang dengan promosi pembangunan eksport). Pertumbuhan penduduk yang pesat, tertinggi di dunia, mestilah juga dipertimbangkan.Apa-apa pun sebab-sebab, jika bencana-bencana pada dekad ini tidak akan beulang, agensi-agensi bantuan dikehendaki untuk tidak menerima untuk pengulangan. Lebih penekanan mesti diberikan kepada pertanian dan pembangunan desa, dengan harga dan insentif pelaburan ditingkatkan untuk pekebun-pekebun kecil untuk menyusun semula dengan secara institusi dan memperbaiki struktur reka bentuk pemasaran dan hasil pertanian diedarkan.Badan perusahaan secara berterusan mengatasi kemerosotan alam sekitar mesti ditambah. Ketidakcekapan SOE dan kekeraan sektor awam terhadap prosedur-prosedur birokratik mesti dijelaskan, dan pengurus-pengurus mestilah lebih bertanggungjawab dalam memperuntukan sumber dan keputusan pelaburan. Drakonian yang mengurangkan perbelanjaan kesihatan dan pendidikan sepanjang tahun 1980 dan tahun 1990 dan akhirnya dikembalikan, tetapi sumber kewangan yang lebih (kedua-dua awam dan swasta) perlu dialirankan balik untuk orang Afrika. Pemerhati seperti Jeffrey Sachs Earth Institute di University Colombia yang telah membantah supaya sumber untuk dijadikan barangan boleh didapati di bawah HIPC (negara-negara yang miskin amat terhutang budi) Bank Dunia- inisiatif IMF adalah jauh lebih kecil dan mempunyai terlalu banyak pemegang yang bergabung.

Satu masa yang sukar berada di hadapan bagi sub-Saharan Africa. Dari aspek positif, banyak Negara-negara Afrika yang bermula untuk tidak mengalami penurunan pada awal tahun abad ini,dan sebahagiannya sudah mula menunjukkan pertumbuhan yang menguntungkan. Walaubagaimanapun, kebuluran di Afrika Selatan dan negara-negara berkenaan merupakan pembangunan Ethiopia.Jika pembangunan ini lebih berjaya, Afrika akan menjadikannya sebagai ujian percubaan yang paling hebat. Sekiranya ia gagal, bukan sahaja hampir 700 juta rakyat Afrika selatan di padang pasir Sahara menjadi mangsa-mangsanya, tetapi secara langsung dan secara tidak langsung, negara dunia yang kaya dengan perindustrian telah menanggung satu tanggungjawab moral yang utama untuk kegagalan ini, ia juga sebagai perkongsian kesihatan dan akibat dari alam sekitar.

Untungnya, Kerajaan OECD dan agensi-agensi antarabangsa telah bangkit semula dalam tahun-tahun kebelakangan ini untuk mendesak yang baik dan tindakan segera politikal untuk menamatkan kemiskinan di Afrika dan di Negara-negara lain .Pembasmian kemiskinan berpusat merupakan acara yang berada di sidang kemuncak G-7 yang memasukkan Britain pada tahun 2005 ianya untuk kajian semula mencapai lima tahun alaf pembangunan. Ujian akan menjadi samada negara-negara kaya bersedia untuk menandingi retorik mereka yang baru berminat dan kaya dengan sumber-sumber yang sesuai

GLOBALISASI DAN PEMBENTUKAN SEMULA KEWANGAN ANTARABANGSA

Dalam tahun-tahun kebelakangan ini, satu globalisasi ekonomi dunia yang luar biasa telah memberi tempat. integrasi ekonomi-ekonomi Negara meningkat kepada pasaran-pasaran sejagat untuk meminda secara mendadak kandungannya dan bentuk sumber antarabangsa. Disebabkan pengembangan perdagangan dunia adalah pada asasnya diwajibkan dalam negeri dan sector perbankkan antarabangsa, yang menyediakan pembiayaan untuk urusniaga antarabangsa, saiz penokokan, persaingan, dan penarikan pasaran-pasaran kewangan antarabangsa mempunyai potensi untuk menarik ekonomi-ekonomi berpendapatan rendah bagi menguntungkan mainstream. Untuk negara-negara membangun yang mengalami penukaran tunai yang teruk. Masalah-masalah yang mengekang pelaburan, mengehadkan pengimportan input-input dan pembahagian penggantian, dan menaikkan tahap risiko bersekutu dengan perdagangan kontrak-kontrak, integrasi bertambah bagi memperluaskan pasaran kewangan antarabangsa yang boleh memperbaiki prospek bagi fleksibiliti dan pertumbuhan yang menguntungkan.

Bagaimanapun ia adalah tidak jelas dalam menunjukan jumlah pendapatan rendah dan sederhana yang memanfaatkan pasaran globalisasil antarabangsa ini. Untuk kepelbagaian dalam ekonomi globalisasi ini, penyertaan penuh dari kebanyakan negara miskin perlu direalisasikan. Pada masa, pasaran kewangan globalisasi mengamalkan pasaran terbuka menjadi sindiran kepada sesetengah pasaran kewangan yang masih mengamalkan pasaran tertutup. Pada hakikatnya, walaupun perjanjian GATT 1994, pertubuhan WTO serta ahli ahli politik menentang peningkatan yang besar dalam produk – produk negara LDC dan kadar feadah benar yang dibayar oleh negara membangun keatas modal yang yang dipinjam adalah 4 kali ganda lebih tinggi berbanding yang dibayar oleh negara perindustrian yang lain. Oleh itu pasaran kewangan globalisasi antarabangsa mengurangkan kos urusniaga perdagangan kepada nagara negara yang menyertainya kepada kredit antarabangsa dan menambahkan kekurangan relative kepada kawasan yang tersisih daripada kebaikan globalisasi ini.

Tetapi terdapat juga negara negara membangun yang terlibat terus dalam proses fizikal, teknologi dan kewangan antarabangsa, impilikasinya pembangunan jangka panjang adalah kabur. Wang dan maklumat boleh disebarkan dari satu sudut ke tempat yang lain. Perbadanan multinasional mewujudkan kilang-kilang global intergrasi secara mendatar dan menegak yang berkembang kepada banyak negara. Dan sekumpulan industri kecil baru di negara Asia Timur kini diperluaskan termasuk China, yang mempunyai perkongsian yang besar dalam pengedaran barang dan perkhidmatan negara LDC. Di mana pada akhir perjanjian Multi- Fiber tahun 2005, ia menjurus kepada penumpuan barang eksport perkilangan negara China.

Kesan globalisaasi seumpamanya adalah 3 kali ganda. Pertama kuasa dan pengaruh individu negeri –negeri, terutamanya kebanyakannya yang terdiri dalam negara pembangunan menjadi lemah. LDC tidak terlibat dalam era pertukaran new dollar, yen dan euro yang menguasai blok blok perdagangan serantau di Amerika Utara, Pacific Rim atau di Eropah akan menghadapi kesulitan pada masa kini. Kedua, penigkatan risiko ketidakstabilan pasaran kewangan (buktinya krisis orang Mexico pada tahun 1995, krisis orang Asia pada tahun 1997, orang turki dan Argentina pada tahun 2001) , kemasukan ke pasaran global akan menjadi lebih sukar kepada negara berteknologi rendah dan dalam jangkamasa yang panjang kesan pertumbuhan ekonomi di Utara ini tidak akan memberi feadah kepada negeri miskin di selatan. Sesungguhannya sifat tradisional dalam perhubungan Utara – Selatan ini membantutkan prestasi banyak negara LDC di arena antarabangsa. Ketiga, satu manifestasi yang ketara tentang ketaksamaan pertumbuhan negara dalam era globalisasi dimana semua penghantaran maklumat berorientasikan kepada penggunaan satelit yang mendorong kepada peningkatan penghijrahanharam antarbangsa dari negara miskin di Selatan kepada negara perindustrian di Utara. Hanya modal mengalami pergerakkan antarabangsa, iaitu sama seperti buruh. Tetapi pergerakan modal dan buruh tidak mahir dari selatan ke utara tidak disenangi. Terdapat juga warganegara yang terdiri daripada negara perindustrian memberi pandangan mereka bahawa keadaan ini sebagai satu tangungan kepada ekonomi mereka, apatah lagi budaya dan cara hidup mereka. Akhirnya penderitaan manusia bermula akibat tanggungan kos tempat tinggal yang menigkat dan ada juga yang menderita kerana terpaksa memberi rasuah yang tinggi.

Jika pada abad ke-21 untuk memegang janji besar yang dilakukan oleh kebanyakkan negara LCD yang tidak dapat berkongsi pertumbuhan global yang pelbagai, pengurusan yang effective sebagai cabaran kepada dunia baru- iaitu cabaran wang dan pembiayaian, hal persekitaran, sumber buruh dan pergerakan teknologi-mem erlukan satu perubahan kepada sistem antarabangsa. Antara perubahan yang sering dikatakan adalah seperti berikut:

1. Penurunan dalam hutang perkhidmatan negara LDC sekurang kurangnya menyediakan ukuran kekerasan terutamanya di sub Saharan afrika.

2. Kewujudan sumber pembiayaian baru di negara LDC seperti cukai keatas pertukaran matawang asing yang disebut sebagai cukai Tobin dapat mengawal aliran spekulatif dan keluran modal asing. Menjadi kawasan pusat pada tahun 1997 dalam krisis kewangan di Asia. Saranan yang lain ialah untuk menerima polisi Chile yang berjaya memerlukan pelabur mendepositkan 30% daripada pelaburan setahun mereka (untuk jangkamasa yang panjang) tanpa menerima sebarang feadah atas deposit yng dilakukan itu serta tanpa sebarang keistemewaan pengeluaran. Polisi ini menyebarkan Chile sebagai aliran ‘hot money’ oleh orang Asia dan juga orang Amerika Latin.

3. Kewujudan pengistiharan ‘kebankrapan’ diwujudkan untuk negara yang berhutang.

4. Wujudkan 2 institusi yang besar iaitu untuk pertumbuhan ekonomi dan kestabilan, IMF dan Bank Dunia

Merujuk kepada perubahan terakhir, IMF memerlukan keanjalan yang lebih besar seperti yang urdiperlukan pada masa itu dan tumpuan yang lebih diberikan untuk meningkatkan semula pertumbuhan negara –negara yang mempunyai hutang yang tinggi serta mengurangkan perat uran yang tetap sebagai langkah penstabilan. Negara membangun memerlukan satu suara yang lebih besar dalam struktur pengundiannya dan badan-badan yang membuat polisi.

Bank Dunia, seperti IMF yang menjalankan program penyesuaian struktur pinjaman pada tahun 1980, lebih memudaratkan daripada memberikan kebaikan kepada negera miskin; Dimana bank yang ditubuhkan adalah untuk mendapatkan pinjaman tabungan daripada negara negara kaya dan meminjamkannya kepada negara miskin supaya dapat membiayai projek projek di negara miskin. Projek-projek yang dijalankan adalah tidak mampu dibiayai oleh pihak swasta, antaranya ialah (infrastuktur fizikal.kesihatan, kemudahan pendidikan dan sebagainya. Dimana hampir melebihi $500 milion dibelanjakan keatas negara miskin pada awal tahun 90an untuk mendpatkan sumber sumber berkenanan. Aliran keluar menigkatkan pada tahun-tahun kebelakangan tetapi hanya dengan sederhana.

Dalam laporan 2000 melaporkan, penasihat institusi kewangan antarabangsa kerja (IFIAC) Kongres US membuat kesimpulan bahawa IMF, Bank Dunia, dan bank-bank pembangunan serantau memerlukan pembaharuan secara berterusan. Satu jawatankuasa kerja telah mengundi dengan sebulat suara yang IMF, Bank Dunia, dan bank pembangunan serantau "harus membatalkan hutang keseluruhan mereka serta semua tuntutan terhadap negara-negara yang miskin yang dapat memberi kesan yang efektif dalam ekonomi dan sosial dengan mengatur strategi pembangunan menguntungkan antara Bank Dunia dan institusi pembangunan serantau". Mereka mencadangkan supaya Bank Dunia berubah ke dalam satu agensi pembangunan, bagi berfungsi sebagai pemberi jaminan kepada negara-negara miskin daripada memberi pinjaman kepada mereka. Ini akan membolehkan bank dunia untuk menumpukan pengetahuan dalam aktiviti-aktiviti pembangunan daripada menuntut pembayaran balik pinjaman. Namun cadangan ini telah menimbulkan kontreversi. Sebagai contoh, ia mempertikaikan bagaimana negara-negara yang berpendapatan sederhana mempunyai sumber-sumber yang mencukupi untuk membasmi kemiskinan dalam negara mereka. Hal ini adalah kerana proses politik ini tidak belaku tanpa pembiayaan dalam bentuk pinjaman daripada bank dunia.

Selepas satu misi yang menyerupai pembebas dakwah berorientasikan pasaran penstabilan dan penyesuaian struktur di bentuk semula, kedua-dua IMF terutamanya bank dunia telah memulakan peranan untuk memberi fokus terhadap pengurangan kemiskinan dan mengadaptasikan keanjalan lebih besar dalam aktiviti-aktiviti mereka yang programatik. Cabaran untuk masa depan adalah meningkatkn aliran sumber dari utara ke selatan dan untuk menyesuaikan keperluan pembangunan sebenar negara-negara penerima.Pembaharuan ini akan membantu memastikan yang dunia membangun dapat diintergrasikan ke dalam pasaran-pasaran sejagat dan faedah-faedah itu dapat digunakan untuk memperluaskan dagangan dunia.

RUMUSAN

Dalam bab terakhir ini kita telah menyentuh tentang sesetengah kunci ekonomi dan bukan ekonomi kesan daripada pekembangan globalisasi yang semakin meningkat di dalam perdagangan dan kewangan yang saling bergantungan antara negara-negara. Kita telah melihat sejak tiga dekad yang lalu pergantungan ini adalah perkara biasa terutamanya dalam tempoh pergantungan negara yang miskin terhadap negara kaya. Namun, hari ini keadaan adalah berbeza. LDSs sekarang adalah pasaran eksport yang mengalami pertumbuhan paling tinggi untuk membangunkan negara. Dengan kebimbangan-kebimbangan peningkatan tenaga yang tidak dapat diduga dan harga komoditi, seperti kebimbangan terhadap kemusnahan pasaran, konflik etnik, kemunculan penyakit baru, dan kebanjiran pendatang asing tanpa izin menyeberangi sempadan mereka, negara-negara membangun fahaman sekarang yang kebajikan masa depan mereka bergantung terhadap prestasi ekonomi dan pencapaian-pencapaian sosial negara-negara membangun. Walau bagaimanapun, salah faham tersebut dibiarkan sahaja. Negara-negara miskin ini akan kekal sangat lemah dalam agenda-agenda ekonomi dan dasar-dasar negara yang kaya dan sebaliknya. Keadaan buruk dan tragik yang berlaku kepada Afrika membuktikan bahawa pergantungan tertentu mengakibatkan kepincangan terhadap negara-negara membangun.

Persoalan penting sejak dua puluh abad dahulu ialah sama ada globalisasi dalam ekonomi antarabangsa dan saling bergantungan menguntungkan dan semakin meningkat di kalangan semua negara akan menjurus kerjasama lebih besar atau lebih konflik. Pandangan pakar mengatakan sesetengah tempoh dahulu sebagai janji besar;lain adalah kurang yakin. Malahan sesetengah melihat masalah-masalah utama dan discruption dengan kemungkinan-kemungkinan yang tragik.

Akibat kekurangan minyak dan sumber pada 1970s, krisis hutang 1980s, globalisasi perdagangan dan kewangan 1990s, dan yang membimbangkan krisis persekitaran sejagat, negara-negara perindustrian perlu memahami bahawa niaga hadapan yang menguntungkan kumpulan kedua-dua negara adalah perlu diteruskan. Tidak lagi hanya negara-negara kaya menguasai aturan antarabangsa. Kerjasama menjadi penting. Dalam analisis terakhir, oleh itu, kemungkinan hasil adalah pergerakan terhadap globalisasi dan pergantungan antarabangsa di mana setiap orang menang atau kalah. Dalam dunia saling bergantung pada abad kedua puluh satu, pembangunan global tidak lagi menjadi satu permainan hasil tambah.

Dengan setiap tahun yang berlalu, negara-negara yang kaya dan miskin mempunyai saham dan nasib yang serupa menjadi semakin biasa. Masyarakat dunia akhirnya perlu menyedari bahawa kesaksamaan ekonomi bukan sahaja mungkin tapi perlu. Oleh yang demikian satu susunan baru harus berlandaskan prinsip asas yang mengatakan setiap negara dan setiap individu pembangunan adalah terikat bersama kepada pembangunan setiap negara lain dan setiap individu lain. Masa depan semua manusia adalah berhubung lebih dekat hari ini berbanding sebelumnya.Semua petanda ini menunjukkan ia akan menjadi lebih penting pada masa akan datang. Kita berharap agar, sebab-sebab dan fikiran yang baik akan mengatasi supaya dunia yang maju dan berkembang boleh benar-benar menjadi sebahagian daripada satu dunia - bersama-sama oleh bersama satu nasib menguntungkan dan dipandu oleh prinsip-prinsip manusia keamanan, persahabatan, dan saling menghormati.

ISU TAMBAHAN

Isu Krisis Minyak

Harga minyak mentah dunia yang semakin hari semakin meningkat merupakan suatu fenomena yang amat membimbangkan. Ini adalah kerana minyak adalah merupakan sumber tenaga yang penting dalam menjana ekonomi sesebuah negara. Peningkatan dalam harga minyak tersebut akan menyebabkan kos hidup turut meningkat. Keadaan tersebut seterusnya akan menyebabkan peningkatan dalam perbelanjaan oleh setiap negara dan menjejaskan pertumbuhan ekonomi seluruh dunia. Masalah ini amat membebankan terutamanya kepada negara-negara yang menjadi pengimport bersih minyak.

Kini, harga minyak mentah terbaru pada bulan Jun 2008 mencecah $139 per tong, hanya selepas enam bulan harganya meningkat kepada $100 per tong. Harga seliter petrol pula adalah RM 2.70 iaitu kenaikan sebanyak RM 0.78 berbanding RM 1.92 yang dicatatkan pada tahun 2002. Kenaikan yang berterusan ini adalah akibat daripada kekurangan yang berlaku dalam penawaran dan didorong oleh permintaan yang berterusan daripada pelabur. Fenomena yang berterusan seperti ini akan mewujudkan jurang akses antara negara yang mengeksport minyak dan negara yang mengimport minyak dan sekaligus membuka ruang kepada ancaman yang memisahkan kesaksamaan ekonomi dunia. Di Malaysia, menurut kajian yang dijalankan oleh Unit Perancang Ekonomi antara sebab yang menyumbang kepada kenaikan harga minyak dunia adalah:

i) Permintaan tinggi bagi minyak mentah dunia ( 85.1 juta tong sehari pada tahun 2006 ) berbanding dengan bekalan ( 85.5 juta tong sehari ) yang menyebabkan pasaran menjadi lebih tertekan;

ii) Keadaan geo-politik yang tidak stabil di beberapa negara OPEC seperti Iraq, Nigeria dan Venezuela yang menjejaskan pengeluaran.

Selain itu menurut BBC News, terdapat kronologi penting dalam kenaikan dan penurunan harga minyak yang bermula dari tahun 1970 hingga tahun 2008. Ringkasannya boleh dilihat berdasarkan gambarajah dibawah.

Bermula pada tahun 1973, pertelagahan antara Arab dan Israel yang memberi tekanan terhadap Timur Tengah. Amaran daripada kejayaan Israel, menyebabkan Organisation of Petroleum Exporting Countries ( OPEC ) mengatur semula dan memerintah perdagangan larangan terhadap minyak Arab yang menyebabkan harga meningkat kepada 400 peratus dalam masa enam bulan. Inilah kali pertama minyak digunakan sebagai senjata politik, meletakkan tekanan terhadap US di mana memujuk Israel untuk menerima United Nations sebagai pengantara dalam krisis tersebut. Pada tahun 1979 berlaku Revolusi Iran dimana berlaku kekacauan di Iran yang membawa kepada buangan Shah dan pengisytiharan republik Islam. Hal ini turut membawa kepada pengurangan dalam pengeluaran minyak dan pada satu tahap aliran minyak mentah daripada Iran adalah hampir diberhentikan. Ketidakstabilan yang berlaku di Iran menyebabkan negara-negara pengeluar minyak turut mengalami ketidakstabilan untuk memastikan penawaran dan meningkatkan harga. Pada tahun 1980 pula berlaku Perang Iran-Iraq. Iran yang semakin lemah akibat daripada revolusi diceroboh oleh Iraq dalam bulan September tahun 1980.

Pada bulan November, pengeluaran minyak bagi kedua-dua negara tersebut hanya 1 juta tong setiap hari. Hal ini menyebabkan berlaku pengurangan dalam pengeluaran minyak mentah dunia sebanyak 10 peratus. Kombinasi revolusi Iran dan perang Iran-Iraq telah menyebabkan harga minyak mentah meningkat lebih daripada dua kali ganda iaitu dari $14 pada tahun 1978 kepada $35 pada tahun 1981. Pada tahun 1986 berlaku kejatuhan dalam harga minyak. Hal ini berlaku apabila harga minyak yang tinggi membawa kepada pengurangan dalam permintaan kerana pengguna dan industri mula melihat langkah yang dapat membawa kepada kecekapan penggunaan tenaga. Peningkatan dalam harga juga telah menyebabkan penerokaan sumber baru bagi minyak selain bergantung hanya terhadap kawasan pengeluaran minyak sedia ada. Arab Saudi mengalami pengurangan dalam hasil dan sekaligus menjejaskan kuota OPEC. Sebagai tindakbalas terhadap perkara tersebut berlaku peningkatan dalam pengeluaran pada awal tahun 1986. Harga minyak mentah jatuh bawah daripada $10 per tong. Perang Teluk yang berlaku pada tahun 1990 turut membawa impak kepada harga minyak mentah. Pencerobohan Iraq keatas Kuwait merupakan akibat daripada harga minyak mentah yang rendah, yang membawa kepada ketidakpastian tentang pengeluaran dan membawa kepada kejatuhan harga minyak. Iraq mahu mendapat kawalan keatas pengeluar minyak ketiga terbesar di dunia dan sekaligus mendapat kawalan yang lebih ke atas pasaran dunia.

Harga minyak mentah terus mengalami kejatuhan sehingga mencapai tingkat paling rendah pada tahun 1994 dalam tempoh 21 tahun. Pada tahun 1997 pula berlaku krisis kewangan Asia. Pertumbuhan pesat ekonomi Asia mula terhenti dan membawa kepada penggunaan minyak yang rendah semasa OPEC meningkatkan pengeluaran. Kombinasi kedua-dua situasi tersebut membawa kepada kejatuhan harga minyak mentah pada Disember 1998. Selepas tempoh tersebut, harga minyak kembali meningkat, namun serangan 11 September 2001 telah menyebabkan harga minyak kembali merosot. Harga minyak jatuh kira-kira 35 peratus pada pertengahan November. Sekaligus hal ini menyebabkan OPEC menangguhkan pengurangan dalam pengeluaran sehingga awal tahun 2002, apabila harga kembali meningkat. Pencerobohan Amerika membawa kepada Perang Iraq pada tahun 2003 dan menyebabkan kehilangan pengeluaran minyak oleh negara Teluk. Pada pertengahan tahun 2002, terdapat kapasiti lebihan pengeluaran sebanyak lebih daripada 6 juta tong setiap hari. Pada pertengahan tahun 2003, kapasiti lebihan pengeluaran tersebut telah menurun kepada 2 juta sahaja. Penurunan tersebut berterusan dalam tahun 2004 dan 2005. Kapasiti simpanan yang kurang jutaan tong setiap hari tidak membolehkannya menutup sebarang kejatuhan mengejut dalam pengeluaran dan yang akhirnya membawa kepada peningkatan dalam harga.

Pada tahun 2006 pula berlaku Konflik Lubnan dimana selepas Israel melancarkan serangan keatas Lubnan, harga minyak mencapai $78 per tong. Walaupun Israel dan Lubnan bukan pengeluar minyak, konflik tersebut meningkatkan tekanan di kawasan Timur Tengah dan menyebabkan kenaikan harga minyak berlaku. Pada Januari 2008, harga minyak setong mencapai $100. Hal ini berlaku akibat daripada tekanan geopolitik yang berlaku di Kenya, Algeria dan Pakistan. Selain itu, terdapat peningkatan dalam permintaan daripada India dan China serta Amerika Syarikat akibat daripada persediaan musim sejuk.

Di samping itu, kejatuhan dalam USD turut menyumbang kepada kenaikan harga minyak untuk mendapatkan pampasan atau ganti rugi daripada kejatuhan dalam nilai matawangnya. Pada bulan Jun 2008, harga minyak mentah mencapai $139 per tong dan harga ini adalah sehingga 6 Jun 2008. Terdapat pelbagai faktor yang menyebabkan kenaikan harga minyak berlaku seperti permintaan daripada Asia yang terus menerus berkembang. Namun, kenaikan tersebut juga adalah akibat daripada spekulasi pelaburan yang mempercayai harga minyak akan terus meningkat dan sementara pengeluar minyak pula melambat-lambatkan untuk meningkatkan pengeluaran. Oleh sebab itu, negara pengimport minyak mentah terutamanya harus menjalankan langkah-langkah mencari sumber alternatif yang lain seperti biodiesel, biogas, tenaga solar, tenaga angin, bioalkohol, arang batu, dan hidro serta tenaga nuklear yang dilihat sebagai alternatif terbaik kerana lebih murah dan mesra alam. Selain daripada itu, pengguna sendiri seharusnya bijak dalam berbelanja dan menjalankan langkah penjimatan minyak untuk membantu ekonomi sendiri dan seterusnya membantu ekonomi negara. Malaysia secara khususnya akan menjadi negara pengimport bersih minyak pada tahun 2010 jika kadar penggunaan domestik tidak diturunkan. Oleh itu, semua pihak harus mempunyai kesedaran yang tinggi dalam isu ini supaya kita tidak menyesali pembaziran yang kita lakukan pada hari ini pada masa depan.


Rujukan

Unit Perancang Ekonomi. ( 2006 ). Penjelasan mengenai kenaikan harga minyak serta subsidi

dan lain-lain bantuan kerajaan kepada sektor sosial. Dicapai pada Julai 26, daripada

http://www.epu.jpm.my.

BBC News: Why the oil price keeps rising. ( 2008). Dicapai pada Julai 26, daripada http://news

.bbc.co.uk/2/hi/business/7431805.stm.

No comments:

Post a Comment