Tuesday, February 9, 2010

TANAH

1.0 PENGENALAN

Tanah adalah salah satu komponen penting dalam kehidupan manusia. Ia adalah tempat di mana tinggalnya manusia dan membentuk masyarakat, dari mana makanan diperolehi dan tanaman diusahakan, di mana urusan perniagaan dan aktiviti perdagangan dijalankan dan di mana proses-proses ekologi yang menyokong kewujudan manusia.

Sebagai tanah air dan tanah tumpah darah, tanah adalah sumber kepada citra masyarakat yang diperkukuhkan oleh emosi, psikologi dan budaya. Tanah dalam erti kata lain telah membentuk batu asas kepada tamadun manusia yang membolehkan ia wujud dan berkembang.

Di Malaysia. Dalam tempoh beberapa dekad kebelakangan ini, pandangan menyeluruh terhadap tanah seperti di atas telah digantikan oleh pandangan yang berpendapat bahawa tanah adalah satu komoditi yang boleh dibeli, digadai dan dijual bagi memperolehi keuntungan. Pandangan sedemikian menjadi bertambah dominan apabila aktiviti pembangunan berjalan dengan begitu pesat sekali yang mencetuskan gejala sosial dan alam sekitar lalu seluruh masyarakat tersingkir daripada tempat tinggal mereka dan seluruh ekosistem dicabul bagi memberi peluang kepada pembinaan empangan, lebuh raya, padang golf dan pusat-pusat membeli-belah. Konflik tanah yang telah berlaku ini telah meningkatkan kesedaran masyarakat.

Konflik ini mempunyai mempunyai hubungan rapat dengan penyalahgunaan kuasa dan pencabulan keadilan seperti pertukaran hak milik, pertukaran kegunaan tanah, pengambilan tanah malah pembelian tanah yang dilakukan menerusi penyalahgunaan dan pencabulan undang-undang, rasuah, tindakan haram dan penipuan. Ini bermakna adanya persepakatan di antara kepentingan perniagaan, ahli-ahli perkhidmatan awam yang rakus dan ahli-ahli politik.

Di antara kelompok yang menyuarakan bantahan mereka di atas salah laku yang diamalkan itu ialah masyarakat pertanian Melayu di Tanah-tanah Rizab Melayu, Orang Asli, Dayak dan lain-lain kelompok orang asli yang tinggal di tanah adat, peneroka FELDA, pengusaha pertanian di bandar dan peneroka-peneroka perintis kawasan desa dan bandar.

Penyalahgunaan kuasa yang berlaku telah diatur dengan cukup rapi menerusi kewujudan pelbagai peruntukan yang tidak adil di dalam undang-undang itu sendiri seperti Kanun Tanah Negara dan Akta Pengambilan Tanah 1960 (pindaan 1992). Cebisan-cebisan undang-undang ini telah membolehkan pemaju-pemaju yang gelojoh dan ahli-ahli politik yang tidak bertanggungjawab untuk merampas secara sah tanah-tanah milik masyarakat menerusi pengambilan secara paksa atau pampasan yang tidak adil lagi tidak berpatutan.

Persoalan tanah dan kegunaannya adalah jantung kepada kewujudan masalah bekalan makanan negara. Kepantasan perubahan yang dialami oleh tanah-tanah pertanian kepada projek-projek pembangunan dan meningkatnya kaedah pertanian yang tidak mampan telah menyumbang kepada pengurangan pengeluaran makanan dalam negeri. Ditambah lagi dengan dasar pengimportan makanan yang mana harga makanan kian meningkat tanpa kawalan, telah menyumbang kepada krisis dalam negara.

Pembangunan tanah juga telah dikaitkan dengan penyusutan pantas kualiti alam sekitar di negara ini. Kekerapan berlakunya banjir kilat, hakisan tanah, pengurangan kepelbagaian biologi dan pencemaran air serta udara adalah isu-isu yang serius yang memberi kesan kepada masyarakat. Berkaitan dengan perkara di ini ialah hilangnya keharmonian hidup, harta benda dan mata pencarian komoniti-komoniti yang dulunya hidup secara tradisional serta peningkatan kebimbangan awam terhadap kesihatan dan keselamatan awam.

Peningkatan pembangunan tanah dan perolehan kekayaan menerusi amalan spekulasi, memanipulasi dan kegunaan pengaruh dan bukannya dengan usaha sendiri dan perbelanjaan berhemat – telah mengakibatkan peningkatan sistem nilai dan cara hidup yang mendedahkan kepada keinginan meterialisme yang tinggi dan hilangnya kawalan perbelanjaan.

Sebagai tindak balas terhadap perkara ini, terdapat peningkatan kesedaran dan kesanggupan lebih ramai rakyat Malaysia, baik golongan muda mahupun tua, untuk bertindak di peringkat tempatan juga nasional untuk melindungi tanah, cara hidup seta kehidupan yang menjadi sumber harapan terbaik pada masa depan.

2.0 TANAH SEBAGAI FAKTOR PENGELUARAN

Pengeluaran adalah satu proses di mana barang-barang dan perkhidmatan yang digelar input ditukarkan kepada lain bentuk barang-barang dan perkhidmatan yang digelar output. Berbagai jenis aktiviti terlibat dalam proses pengeluaran, termasuk perubahan kepada bentuk, tempat dan masa. Setiap perubahan ini melibatkan penggunaan input untuk menghasilkan output yang dikehendaki. Perhubungan antara input dengan output ini dapat disifatkan sebagai fungsi pengeluaran. Fungsi pengeluaran menerangkan bagaimana kuantiti satu-satu keluaran bergantung kepada kuantiti input yang digunakan.

Tanah merupakan faktor pengeluaran yang penting. Sebagai faktor pengeluaran, tanah memainkan dua peranan penting. Ia menyediakan ruang bagi aktiviti ekonomi dijalankan, manakala jarak tanah tersebut dengan pasaran mempengaruhi harga bagi pengeluaran yang dihasilkan. Tanah berbeza dengan faktor pengeluaran yang lain. Ia berbeza dengan modal kerana kenaikan harga tidak mempengaruhi jumlah penawaran tanah, manakala ia berbeza dengan buruh melalui cirinya yang non-human.

Tanah telah ditakrifkan dalam Kanun Tanah Negara Akta 56 tahun 1965 yang meliputi:

1. Muka bumi dan semua benda yang menjadikan muka bumi.

2. Tanah di bawah muka bumi serta isi kandungannya.

3. Semua tumbuhan dan hasil bumi lain yang terdapat, sama ada dihasilkan dengan menggunakan atau tidak menggunakan tenaga manusia dan sama ada terdapat di atas atau di bawah muka bumi.

4. Semua benda yang kekal terlekat, dan semua benda yang terikat kepada benda yang terkelak kepada bumi itu sama ada di atas atau di bawah bumi.

5. Tanah di dalam air.

2.1 Klasifikasi Tanah.

Seksyen 51 Kanun Tanah Negara (KTN) telah mengkelaskan tanah kepada dua jenis tanah iaitu:-

a) tanah di atas paras pantai.

b) pantai dan dasar laut.

Tanah di atas paras pantai pula telah dikelaskan kepada:-

a) tanah bandar.

b) tanah pekan.

c) tanah desa.

Untuk tujuan penggunaan tanah , Seksyen 52 telah mengadakan tiga (3) jenis kategori iaitu:-

a) Pertanian.

b) Bangunan.

c) Industri.

Kategori ini hanya terpakai untuk tanah bermilik sahaja bukan tanah kerajaan, tanah rizab ataupun tanah lombong.

2.2 Penawaran dan Permintaan Terhadap Tanah

Penggunaan tanah adalah tertakluk kepada gerak kuasa-gerak kuasa ekonomi permintaan dan penawaran terhadap tanah.

Penawaran tanah dapat dilihat dari segi fizikal dan ekonomi. Dari segi fizikal, penawaran tanah ialah seluruh permukaan bumi, kawasan perairan dan angkasa. Jumlah penawaran fizikal tanah dianggap tetap dan terhad. Penawaran tanah dari segi ekonomi pula merujuk kepada sejumlah unit tanah yang akan digunakan untuk kegunaan tertentu, sebagai tindakbalas kepada harga, masa dan tempat tertentu.

Permintaan untuk tanah merujuk kepada sejumlah tanah yang orang ingin miliki. Permintaan untuk tanah adalah permintaan berkait, iaitu bukan kerana tanah itu perse tetapi digunakan bagi menolong mencipta atau mengeluar keluaran barang atau perkhidmatan yang diperlukan oleh pengguna-pengguna. Misalnya, permintaan untuk tanah bukanlah kerana bentuk fizikal tanah tersebut tetapi keperluan tanah tersebut digunakan untuk menanam padi, getah, buah-buahan dan lain-lain keluaran pertanian. Tanah diminta kerana ia menjadi sumber kepada pendapatan dan guna tenaga, dan juga untuk memenuhi kehendak yang berbagai-bagai.

2.3 Faktor-faktor Mempengaruhi Penawaran Tanah

Penawaran tanah secara ekonomi perlu dibezakan dengan penawaran tanah secara fizikal. Penawaran tanah dalam jangka panjang dipengaruhi oleh permintaan relative bagi jenis-jenis tanah tertentu, juumlah keluasan tanah yang telah digunakan untuk tujuan tersebut, had fizikal kepada keluasan tanah untuk tujuan tersebut, kesan pertandingan untuk kegunaan-kegunaan lain dan kos yang terlibat untuk memajukan tanah tersebut.

Selain daripada faktor had semula jadi dalam menentukan penawaran tanah, faktor-faktor ekonomi, institusi dan teknologi juga turut mempengaruhinya.Kepentingan ekonomi kepada tanah wujud apabila manusia mula menggunakan tanah, bertanding dengan orang lain untuk mengguna atau memiliki tanah, meletakkan harga bagi tanah tersebut dan melibatkan kos bagi memajukan tanah tersebut. Ringkasnya konsep-konsep ekonomi seperti permintaan, harga, pertandingan dan kos mempengaruhi penawaran tanah.

Faktor institusi juga melibatkan kesan ke atas penawaran tanah. Faktor ini melibatkan beberapa aspek daripada kebudayaan, seperti adat resam, undang-undang kerajaan dan konsep cara milik tanah. Misalnya konsep cara milik tanah melibatkan peraturan-peraturan yang kompleks seperti penyewaan, gadai, jual janji, pawah dan juga undang-undang kerajaan berhubung dengan penyewaan, pemilikan, dan pendaftaran tanah, kesemuanya ini mempengaruhi perjalanan sistem ekonomi berhubung dengan penawaran tanah.

Nilai tanah sering dikaitkan dengan keupayaan dalam menggunakan tanah. Dalam hal ini penawaran tanah secara ekonomi menggambarkan tingkat teknologi yang digunakan ke atas tanah. Kemajuan teknologi mempunyai pengaruh yang besar ke atas tanah. Kemajuan teknologi mempunyai pengaruh yang besar ke atas penawaran dan permintaan tanah. Teknologi berupaya mewujudkan permintaan baru bagi penawaran tanah yang baru. Misalnya penggunaan jentera dalam pertanian berupaya menambah pengeluaran dan menggalakkan pengusahaan tanah dengan lebih luas lagi begi menambah keluaran.

2.4 Faktor-faktor Mempengaruhi Permintaan Tanah

Permintaan untuk tanah ialah permintaan berkait. Tanah diminta bukan kerana fizikal tanah itu, tetapi kerana keluaran yang dihasilkan oleh tanah itu dan prestij dan lain-lain kepuasan yang dihubungkan dangan pemilikan tanah.

Pada satu titik tertentu, permintaan untuk tanah adalah untuk memenuhi keperluan mendapatkan bekalan makanan dan lain-lain barangan yang cukup untuk hidup. Selepas titik ini, permintaan untuk tanah dan hasilnya adalah dipengaruhi sebahagian besarnya oleh kemajuan teknologi, adat resam dan tradisi, latar belakang budaya dan pendidikan, pendapatan dan keupayaan membeli, citarasa dan matlamat individu.

Tetapi faktor asas yang mempengaruhi permintaan kepada tanah ialah jumlah penduduk. Masalah tekanan penduduk mempunyai kesan terhadap permintaan untuk tanah dan hasil keluarannya. Perhubungan antara tanah dan jumlah penduduk sering disebutkan secara kualitatif dengan istilah kepadatan penduduk, atau bilangan penduduk bagi tiap-tiap batu persegi atau lain-lain unit keluasan.

3.0 SEWA TANAH

Penyewaan tanah, sama ada secara pajakan atau perjanjian, menghasilkan pendapatan melalui sewa, dan ini akan menjadi daya penarik bagi pelaburan dalam bidang harta. Pendapatan ataupun hasil daripada sewa dapat dibahagikan kepada pendapatan kasar dan pendapatan bersih tertakluk kepada tanggungan bagi membiayai penyenggaraan seperti kos pembaikan, bayaran cukai tanah, cukai pintu dan sebagainya.

3.1 Bentuk Sewa Tanah

Sewa Bertangguh

Sewa bertangguh ialah bentuk sewaan yang bayarannya dijelaskan setelah tamat satu tempoh tertentu. Jika sebahgian atau kesemua pendapatan sewa adalah bertangguh maka penilaian untuk menentukan nilai pendapatan perlulah dibuat berdasarkan sewa yang bertangguh. Hal ini kadang-kala menimbulkan masalah kepada penilai untuk menentukan nilai harta tersebut.

Sewa Yang Berbeza

Selalunya, apabila modal pendapatan yang bertangguh hendak dinilai, penilai akan terlibat dengan penilaian modal pendapatan yang berbeza. Hal ini berlaku kerana pendapatan sewa itu mungkin bertambah atau berkurangan pada masa akan datang.

Sewa yang berbeza ini mungkin terdapat dalam kes-kes berikut:

· Harta tanah pegangan kekal yang dipajakkan untuk tujuan pembangunan, yang dikenakan bayaran sewa tapak sahaja selama tempoh pajakan, dan setelah tamat tempoh pajakan pemilik harta itu akan menerima sewa penuh berdasarkan sewa pasaran.

· Tanah serta bangunan yang terdapat di atasnya disewa dengan bayaran sewa yang kurang daripada kadar sewa pasaran harta itu.

· Tanah yang disewa dengan persetujuan bahawa jumlah sewa itu boleh diubah dari semasa ke semasa.

· Tanah yang disewakan atau dipajakkan kepada lebih daripada seorang penyewa. Perbezaan sewa akan didapati disebabkan oleh kekosongan atau penetapan sewa pada tarikh yang berbeza.

Masalah yang timbul dalam penilaian sewa berbeza ini menyentuh soal matematik dan penilai haruslah mempertimbangkan soal sekuriti pendapatan yang diterima dari semasa ke semasa.

Premium

Premium biasanya diminta oleh tuan tanah yang memajukan tanahnya apabila tanah itu mula dipajakkan, dan apabila tempoh pajakan dilanjutkan atau diperbaharui sekiranya pajakan itu menguntungkan pihak penyewa. Bayaran premium dan jumlahnya adalah tertakluk kepada tawar-menawar antara tuan tanah dengan penyewa.

Sewa Sebenar

Sewa sebenar adalah kos sebenar yang dikenakan kepada penyewa kerana menduduki atau menggunakan tanah berkenaan. Dalam membincangkan sewa sebenar, selalu terdapat sewa yang dinyatakan dalam pajakan atau perjanjian itu tidak mencerminkan kos sebenarnya, kerana penyewa disyaratkan supaya mengeluarkan belanja pada permulaan pajakan seperti membayar premium, membaiki bangunan, membaharui alat-alat, membuat tambahan atau membaiki kemasan, mengubahsuai ruang tertentu dan sebagainya. Imbangan tahunan, biasanya dikenal sebagai Kesetaraan Tahunan (KT) perbelanjaan modal seperti yang dinyatakan di atas, haruslah diambilkira dalam sewa yang dinyatakan dalam pajakan atau perjanjian.

3.2 Penentuan Nilai Sewa

Untuk menentukan kadar sewa ini, penilai perlulah mengkaji dan menganalisis beberapa faktor seperti kedudukan dan keadaan tanah, had penggunaan tanah yang dibenarkan, jenis bangunan, luas lantai, penawaran dan permintaan, dan faktor-faktor lain seperti kemudahan dan perkhidmatan yang disediakan.

Sewa dan Kos Pindah Milik

Kadangkala, sewa dikaitkan dengan harga jual beli yang terdapat bagi tanah tersebut. Kadar pulangan yang dikehendaki perlulah diketahui bagi menentukan kadar sewa sebenarnya. Ini bergantung kepada keputusan tawar-menawar di antara tuan tanah dengan penyewa.

Sewa Yang Berkaitan Dengan Kos Pembangunan

Kos pembangunan yang dimaksudkan ialah kos memperolehi tanah dan kos memajukannya seperti kos penyediaan dan pembinaan, serta lain-lain lagi, bagi mendirikan bangunan yang dirancangkan untuk disewa. Oleh yang demikian kadar pulangan perlulah ditentukan untuk mendapatkan nilai sewa pasaran

Sewa Sebagai Sebahagian Daripada Keuntungan

Nilai sewa juga boleh ditentukan dengan memperuntukkan sebahagian daripada keuntungan yang diperolehi daripada usaha-usaha niaga yang dijalankan ke atas tanah berkenaan.

Sewa Yang Dinilai Mengikut Cara Perbandingan

Nilai sewa boleh juga ditentukan dengan cara perbandingan yang berdsarkan unit perbandingan yang serupa. Perbandingan ini bolehlah dibuat untuk bangunan-bangunan yang digunakan untuk tujuan yang sama atau untuk tujuan yang berlainan.

Pindaan harus dibuat untuk perbezaan-perbezaan berikut:

· Luas tanah dan luas lantai bangunan

· Tarikh penetuan sewa yang ditetapkan dengan sewa yang dibandingkan

· Jenis, bentuk dan cara binaan

· Kemudahan-kemudahan serta perkhidmatan yang disediakan dan dilengkapkan

· Kedudukan tanah yang sewanya dinilai dan sewa harta yang yang dijadikan perbandingan

· Bahan binaan terpakai, kemasan, ubah suai serta tambahan atau kemajuan dan sebagainya.

Pembahagian Sewa

Perbezaan sewa didapati bagi satu bahagian bangunan dan bagi bahagian-bahagian lain dalam bangunan yang sama. Oleh yang demikian, sewa bagi sesebuah bangunan itu perlu ditentukan mengikut keadaan dan kedudukan penempatannya.

Sesuatu cara penilaian mungkin tidak tepat jika digunakan untuk menilai bangunan-bangunan moden yang dilengkapi dengan lif dan perkhidmatan-perkhidmatan lain. Maka dalam hal yang sebegini tidak ada perbezaan sewa di antara tingkat bawah dan tingkat atas bangunan tersebut kecuali jika ada perbezaan kegunaan bangunan.

Sewa Yang Dinilai Mengikut Cara Zon

Cara nilai sewa mengikut zon ini berdasarkan pendapat bahawa nilai sewa kedai bahagian depan adalah lebih tinggi jika dibandingkan dengan nilai sewa di bahgian belakang. Contoh; sewa kedai yang berukuran 20’ kali 100’ ditentukan sebanyak $10,000.00 sebulan. Kedai ini dibahagikan kepada zon-zonnya mengikut keadaan panjang 20’ bagi tiap-tiap satu zon.

Sewa Bersih Dan Belanja Penyelenggaraan

Untuk menentukan nilai tanah dengan cara nilai pelaburan, adalah penting diketahui pengeluaran belanja yang biasanya dikenali sebagai perbelanjaan penyelenggaraan yang harus diperuntukkan.ini adalah perbelanjaan bagi mengendalikan tanah itu supaya penerima berhak menerima kadar sewa yang dinyatakan dan ditetapkan dalam perjanjian atau pajakan dengan syarat peengeluaran belanja yang dinyatakan itu juga menjadi tanggungan penerima sewa. Perbelanjaan ini termasuklah ;

· Cukai tanah dan bayaran-bayaran lain yang dibayar kepada kerajaan negeri atau kerajaan tempatan.

· Belanja atau peruntukan belanja bagi memperbaiki bangunan dan kawasannya termasuk pagar, tempat kereta, stor dan sebagainya.

· Peruntukan bagi memperbaharui alat-alat serta lekapan kekal dan sebagainya.

· Jika bangunan ini disewa oleh penyewa yang berasingan, tuan tanah mungkin perlu menyediakan perkhidmatan mencuci, menjaga, serta menyediakan lampu di bahagian-bahagian bangunan tertentu untuk kegunaan bersama yang tentunya memakan belanja.

· Kadar yang perlu dibayar kepada kerajaan tempatan

· Belanja bagi pengurusan dan dan koleksi sewa bangunan yang besar

· Premium insurans bagi bangunan dan peralatan

· Perbelanjaan lain yang dinyatakan dalam surat perjanjian yang tidak termasuk dalam koleksi berasingan seperti caj perkhidmatan.

4.0 TANAH: ISU DAN CABARAN SEMASA

4.1 Pindah Milik Tanah dan Penukaran Syarat

Setelah kemerdekaan dicapai pada 31 Ogos 1957, masih tidak ada sebarang pemikiran dan penilaian semula terhadap polisi dan peraturan yang diwarisi dari penjajah, yang mana telah memberi ruang kepada eksploitasi ekonomi tanah bagi faedah industrilisasi negara tanpa mempedulikan kebajikan masyarakat, perlindungan alam sekitar dan sumber hidupan.

Penumpuan kuasa kepada Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri yang diwakili oleh Ketua Menteri atau Menteri Besar, telah mengundang penyelewengan yang serius, sebagai contoh:

· Tanah telah diberi kepada syarikat-syarikat atau individu yang tidak ada sebarang kaitan dengan tanah berbanding memberi kepada pengusaha-pengusaha sejak bertahun-tahun.

· Tanah simpanan telah diambil dengan begitu mudah sambil membelakangkan undang-undang tanpa meminda status simpanan tersebut.

· Kawasan lapang atau tanah milik awam telah diberikan kepada pemaju-pemaju yang ada hubungan dengan pihak berkuasa untuk dibangunkan sebagai kawasan perumahan atau komersil.

· Kawasan tanah bukit dan tadahan air telah diberi milik atau telah ditukar bagi penggunaan yang tidak berkaitan seperti kawasan peranginan mewah tanpa menghiraukan kesannya kepada alam sekitar akibat pembangunan sedemikian.

Sebarang aspek perundangan dan polisi berkaitan dengan tanah mestilah dipastikan untuk memelihara sumber dan melindungi alam sekitar kita. Ia mesti dijadikan alat memastikan keadilan sosial tertegak dari melindungi diri segelintir mereka yang kaya dan berkuasa.

Untuk itu perubahan serta reformasi dalam aspek polisi dan perundangan tanah sangatlah perlu untuk menghasilkan pentadbiaran tanah yang bersih dan berkesan sekaligus mencapai kesaksamaan serta keadilan dalam pengurusan dan peruntukan sumber-sumber tanah.

4.2 Pengambilan Tanah

Adalah diterima secara amnya bahawa tanah persendirian boleh dalam keadaan tertentu diambil oleh kerajaan bagi tujuan awam. Walau bagaimanapun, lingkungan sebenar, serta corak dan keluasan keperluan tersebut dan pemberian kuasa untuk memudahkan pengambilan tersebut merupakan hal yang berkepentingan kepada awam, yang seharusnya dikawal dan diawasi bagi mencegah keputusan-keputusan yang sewenang-wenangnya dibuat.

Pengambilan-pengambilan tanah oleh Kerajaan-kerajaan Negeri berikutan pindaan-pindaan pada tahun 1991 terhadap Akta Pengambilan Tanah 1960 (Semakan 1992), telah pun dilihat sebagai skim-skim untuk “mencuri” tanah orang miskin bagi faedah orang kaya.

Beberapa pemimpin kerajaan sendiri telah bersetuju wujudnya penyalahgunaan kuasa serta pembuatan keputusan-keputusan yang sewenang-wenangnya di pihak kerajaan-kerajaan negeri tertentu. Pengambilan tanah bagi projek-projek seperti padang golf, estet-estet komersial dan kondominium-kondominium atas nama “tujuan awam” dan ‘pembangunan ekonomi’ telah dibenarkan.

Pindaan Akta Pengambilan Tanah pada tahun 1991 telah membenarkan kuasa yang sangat luas dan tanpa had kepada kerajaa-kerajaan negeri untuk membuat pengambilan tanah hak milik mana-mana individu atau perbadanan bagi sebarang tujuan selagi Pihak Berkuasa Negeri berpendapat pengambilan tersebut dibuat atas tujuan ‘untuk faedah pembangunan ekonomi’ bagi sesiapa sahaja dari kalangan masyarakat awam.

Berikutan bantahan dan kritikan oleh masyarakat awam terhadap pindaan 1991, Kerajaan Persekutuan telah mengemukakan cadangan bagi meminda akta tersebut bagi memasukkan peruntukan-peruntukan yang lebih ketat dan telus dalam soal pengambilan tanah serta untuk mencegah amalan rasuah dari berlaku ketika keputusan pengambilan tanah dibuat. Pindaan tersebut telah diluluskan oleh Parlimen pada Julai 1997 dan dikuatkuasakan pada 1 Mac 1998.

Walau bagaimanapun, pindaan 1997 itu tidaklah seperti yang dijanjikan oleh kerajaan kerana masih ada kelemahan-kelemahan yang wujud seperti berikut:-

· Pihak Berkuasa Negeri terus memiliki kuasa yang luas untuk melakukan pengambilan tanah daripada individu atau perbadanan untuk sebarang tujuan selagi Pihak Berkuasa Negeri berpendapat ia akan memberi faedah kepada pembangunan ekonomi

· Unit Perancang Ekonomi Negeri dan Jawatankuasa Khas Pengambilan Tanah ditubuhkan bagi tujuan meneliti sebarang pemohonan pengambilan tanah yang tidak memenuhi maksud tujuan awam dan kemudiannya membuat cadangan kepada Pihak Berkuasa Negeri. Namun demikian, tidak terdapat sebarang peruntukan undang-undang yang mengikat Pihak Berkuasa terhadap cadangan-cadangan mereka ataupun untuk memerlukan Pihak Berkuasa mengemukakan sebab-sebab kenapa cadangan mereka tidak diikuti.

· Tambahan pula, Pihak Berkuasa Negeri sajalah yang mempunyai kuasa untuk membuat sebarang keputusan yang terakhir dan diberi kuasa yang tidak boleh diatasi. Tidak ada sebarang mekanisme untuk mencegah keputusan tersebut daripada dibuat dengan sewenang-wenangnya.

· Pemilik tanah juga tidak mempunyai mekanisme untuk mengetahui bagaimana keputusan pengambilan tanahnya dibuat atau mengetahui apakah cadangan-cadangan yang telah dikemukakan oleh UPEN dan Jawatankuasa Khas Pengambilan Tanah.

· Tidak ada sebarang peruntukan bagi menjelaskan terhadap apa yang dimaksudkan dengan ‘tujuan awam’ atau projek-projek yang member faedah kepada pembangunan ekonomi. Oleh itu, ini akan terus mengundang kepada keputusan yang dibuat sewenang-wenangnya.

· Pindaan yang terbaru masih tidak mengubah kuasa untuk menukar tujuan pengambilan atau penyimpangan daripada tujuan asal pengambilan tersebut, setelah pengambilan dibuat.

· Dalam soal penentuan pampasan, pindaan yang berkait dengan tarikh penetapan nilai pasaran tanah yang diambil dan isu tanah Rizab Melayu masih tidak menjaga kepentingan pemilik-pemilik tanah. Dalam pindaan yang terbaru ini, tanah Rizab Melayu akan terus dinilai lebih rendah dari nilai tanah Bukan Rizab Melayu sekiranya pengambilan tersebut dikatakan akan memberi faedah kepada orang-orang Melayu yang lain. Pindaan ini dikatakan akan memberi lebih banyak faedah kepada syarikat-syarikat Melayu sementara kerugian ditanggung oleh pemilik tanah Melayu biasa yang asal itu.

4.3 Perancangan Guna Tanah

Perancangan bandar yang melibatkan perancangan penggunaan tanah telah diperkenalkan seawal permulaan kurun untuk membolehkan pihak berkuasa mempunyai kuasa undang-undang untuk membuat keputusan sivik yang konsisten.

Kejayaan perancangan bandar dan pengurusan urbanisasi boleh menyumbang kearah kehidupan bandar yang lebih selesa, selamat dan sihat.Perundangan yang utama mengatur, perancangan pengurusan tanah ialah Akta Perancangan Negeri dan Bandar 1976. Akta ini memberi kuasa kepada kerajaan tempatan untuk mengatur, mengawal dan merancang pembangunan serta penggunaan semula tanah dan bangunan dalam kawasan bidang kuasanya.

Pelan struktur adalah dalam bentuk kenyataan bertulis yang disertakan dengan carta dan gambar rajah yang menggambarkan polisi umum majlis tempatan bagi pembangunan di masa hadapan dan juga penggunaan tanah serta polisi pembangunan yang lain. Polisi dan strategi yang biasanya sangat luas dan umum ini menyebablan tuan-tuan tanah tidak mengetahui penggunaan sebenar tanah-tanah mereka secara khusus.

Pelan tempatan pada dasarnya adalah pelan taktikal yang terperinci dalam bentuk peta dan gambar rajah yang menunjukkan dengan jelas akan apa yang harus dibina pada setiap lot tanah. Pelan sebegini juga seharusnya disertakan dengan ilustrasi dan huraian sebagai maklumat tambahan yang lebih terperinci.

Kawasan tempatan selalunya meliputi kawasan yang kecil berbanding dengan pelan struktur. Walaupun demikian, setiap kawasan tempatan dibahagikan kepada beberapa kawasan perancangan dengan setiap satu memiliki pelan tempatan yang tersendiri.Walaupun ada undang-undang dan rancangan untuk mengawal keadaan kawasan bandar, masih terdapat banyak sektor yang dicirikan dengan kawasan perumahan yang tidak bersih, penjaja-penjaja di kawasan yang tidak sepatutnya digunakan untuk aktiviti perniagaan dan kesesakan lalulintas.

Di kawasan yang mempunyai tanda-tanda geografik yang pada kebiasaannya meningkatkan lagi kualiti kehiduapn bandar keadaan sebaliknya berlaku. Pantainya dicemar, sungainya kotor dan tercemar, bukit digondolkan dan bangunan bersejarah dimusnahkan. Situasi ini bukan sahaja menjijikkan tetapi juga tidak sihat dan berbahaya kepada masyarakat di kawasan tersebut. Misalnya, stesen bas atau kilang simen mungkin dibina di kawasan perumahan. Ada juga rumah yang diubahsuai menjadi kilang.Ini berlaku disebabkan tidak mematuhi peraturan dan piawaian yang sedia ada. Ini juga disebabkan oleh kebanyakan Pihak Berkuasa tempatan di Malaysia tidak mewartakan pelan-pelan tersebut dan ianya menjadi tidak berguna langsung.

Pelan pembangunan haruslah diwartakan sebagai dokumen undang-undang yang sah. Tanpa diwartakan sebagai pelan rancangan yang sah, pemaju-pemaju akan mempertaruhkan nasib mereka dengan saranan cadangan pembangunan yang melipatgandakan keuntungan.Memandangkan banyak kawasan tempatan masih tiada pelan tempatan, pembangunan pembandaran tidak dapat diatur. Penggunaan tanah yang bercanggah dan bertentangan tidak seharusnya berlaku kerana bandar-bandar di Malaysia diliputi oleh Akta Kerajaan Tempatan dan akta-akta yang lain, yang telah diluluskan untuk menjamin keselesaan, kesihatan dan keselamatan di bandar.

Aliran masa kini dalam penggunaan tanah memperlihatkan bagaimana pembangunan yang tidak teliti dan cermat telah menyumbang kepada pencanggahan besar dalam guna tanah. Akibatnya kebanyakan Kerajaan Negeri lebih mengutamakan pembinaan padang golf berbanding pembinaa perumahan kos rendah dan peminggiran komuniti luar bandar.

Trend penggunaan tanah seperti pelancongan secara besar-besaran, pemusnahan paya bakau dan pembinaan lebuhraya di tanah tinggi juga memberi kesan buruk kepada masyarakat dan alam sekitar. Pendekatan-pendekatan baru oleh Jabatan Alam Sekitar dalam memerlukan Laporan Alam Sekitar makro bagi kawasan-kawasan tertentu mungkin dapat memainkan peranan dalam menangani sebahagian daripada masalah-masalah tersebut.

Kekhuatiran telah pun diluahkan berkenaan dengan kekurangan tanah yang sesuai untuk kawasan perkuburan dan pembakaran mayat di bandar-bandar. Pada kebiasaannya, perancangan guna tanah mengabaikan aspek yang penting ini dalam keperluan sesuatu masyarakat.

4.4 Bekalan Makanan

Pengeluaran makanan negara, terutamanya padi, menunjukkan kejatuhan dalam pengeluarannya sejak 20 tahun ini dan dijangka akan terus menurun kerana persaingan sengit dalam soal penggunaan tanah dan kurangnya minat kerajaan dalam sektor makanan. Kejatuhan ini telah menyebabkan status kemandirian makanan semakin menurun, sebagai petunjuk kepada status makanan negara dan ia adalah faktor meningkatnya kebergantungan negara terhadap pengimportan makanan.

Malaysia kini terpaksa mengimport RM9 bilion nilai makanan, akibat sikap Kerajaan yang mengabaikan sektor makanan. Kita terpaksa mengimport beras, makanan asasi utama penduduk Malaysia. Pengimportan berskala besar ini telah menyebabkan imbangan pembayaran yang merugikan serta turut menyumbang kepada krisis mata wang dan pasaran saham kini.

Kerajaan dan media seperti dalam keadaan terdesak, merayu dan menggalakkan penduduk untuk menanam tanaman sendiri serta kembali kepada Rancangan Buku Hijau yang diperkenalkan oleh Allahyarham Tun Razak dalam tahun 70-an sebagai salah satu cara untuk mengurangkan pengimportan makanan.

Status bekalan makanan negara dapat dilihat menerusi statistik di bawah:

· Pada tahun 1990-1995, sayuran adalah 13.4% daripada jumlah import makanan, produk tenusu sebanyak 11.8% dan ikan 7.9%. Dalam tahun 1993, jumlah import makanan telah melebihi jumlah eksport sebanyak 3.3%.

· Kadar kemandirian beras juga sangat mengejutkan. Dari tahap 91% dalam tahun 1972 kepada 88% dalam tahun 1980 dan terus menurun kepada 75.2% pada tahun 1995.

· Peningkatan keluaran bekalan makanan beras telah jatuh dari 6% pada akhir 60-an kepada 1% awal tahun 90-an dan pengeluaran beras dijangka mengalami kadar peningkatan negatif pada akhir dekad ini.

· Pada tahun 1995 kadar kemandirian kita terhadap susu adalah 4%, daging kambing 6%, daging lembu 22%, sayuran sebanyak 87% dan ikan sebanyak 91%. Kecuali sayuran, kekurangan komoditi makanan ini dijangka berterusan sehingga tahun 2000.

Makanan adalah barangan yang sangat penting bagi sesebuah negara dan oleh itu, ia perlu kepada satu polisi yang jelas dan konsisten bagi mencapai kemandirian makanan. Fokus utama polisi pertanian kita kini ialah penanaman untuk pengeksportan.

Polisi ini sudah berulang kali dikritik dan disaran untuk memberi penekanan kepada perusahaan ternakan dan tanaman pertanian tetapi kerajaan tidak memandang serius akan amaran ini. Rayuan kepada orang untuk menanam sama sekali tidak mencukupi. Kerajaan mesti menggubal satu polisi bagi mengurangkan pengimportan makanan dan menjamin negara ini mempunyai bekalan makanan yang mencukupi.

4.5 Tanah Terbiar

Tanah terbiar telah dikenalpasti sebagai masalah utama dalam sektor pertanian di Malaysia. Bancian tahun 1990 Kementerian Pertanian Malaysia memperlihatkan sejumlah 575596.54 hektar adalah tanah terbiar (ataupun 8.72% daripada tanah di bawah pertanian) bagi seluruh Semenanjung Malaysia. Pemilik tanah terbiar adalah seramai 48391 orang dengan purata 1.19 hektar seorang. Faktor yang menyumbang kepada wujudnya tanah terbiar daripada faktor-faktor ekonomi, fizikal serta sosial.

Dari segi ekonomi, masalah-masalahnya termasuk saiz tanah yang kecil, pengeluaran yang rendah, harga komoditi yang tidak tetap dan rendah, persaingan dari sektor-sektor lain, pekerjaan di luar pertanian kekurangan tenaga buruh dan kos pengeluaran yang tinggi. Di sudut fizikal pula, terdapat tanah yang tidak sesuai, penyakit dan tanah-tanah yang jauh. Dagi segi social, masalahnya termasuk fragmentasi tanah, petani yang sudah berumur, perubahan sikap dari duduk di desa kepada tarikan kehidupan di bandar.

Tanah terbiar memberi kesan ketara kepada sektor pertanian seperti kerugian sumber-sumber berpotensi, tiada pulangan ekonomi kepada tuan tanah, pengurangan dalam pengeluaran pertanian dan pengurangan sumbangan sektor pertanian dalam KDNK. Dalam jangka masa yang panjang tanah terbiar akan menyebabkan kekurangan makanan dan akan membawa bahaya kepada jaminan makanan negara. Memandangkan tekanan pertumbuhan penduduk, negara terpaksa bergantung kepada pengimportan makanan, ini mengakibatkan pengaliran keluar pendapatan asing. Tambahan pula, kegagalan mencapai matlamat kepuasan kendiri, peningkatan pengganguran di pedalaman dan penghadang keupayaan membasmi kemiskinan akan memburukkan lagi ketidaksamaam ekonomi negara ini.

4.6 Tanah dan Alam Sekitar

Pembangunan tanah, berskala kecil mahupun besar akan menyebabkan peningkatan dalam kerosakan alam sekitar, pengurangan keluasan asal hutan dan pelbagai hidupan, pencemaran dan penggunaan racun serangga dan bahan kimia, gangguan kepada sumber asal air, pencemaran sumber air bawah tanah, ancaman terhadap hidupan marin dan lumpur, aktiviti perlombongan dan perubahan suhu.

Kerosakan tanah terjadi apabila berlakunya pengurangan dalam “kapasiti yang boleh ditanggung oleh tanah” (Land’s carrying capacity). Sebagai contohnya, ada kawasan-kawasan yang tidak boleh menampung saiz populasi sepsis seperti yang dilakukan di kawasan yang sama sebelumnya. Hal ini terjadi akibat perubahan cuaca yang keterlaluan seperti kemarau, pemotongan pokok-pokok dan hakisan yang disebabkan oleh ketidaksamarataan dan pengagihan sumber tanah.

Akta Kualiti Alam Sekitar 1974 telah terbukti gagal dalam menangani masalah di atas. Proses di dalam Penilaian Kesan Alam Sekitar (EIA), meskipun memperbaiki perancangan dan teknik pengurusan alam sekitar, masih perlu diperkemaskan. Penilaian Kesan Alam Sekitar hanyalah satu mekanisme yang bersifat formal dan dalam banyak hal ia masih gagal untuk mengurangkan potensi kesan buruk alam sekitar. Hanya sedikit sahaja kerja-kerja penyeliaan dilakukan.

Aliran semasa memperlihatkan bagaimana kuasa penilaian dan kelulusan Penilaian Kesan Alam Sekitar Jabatan Alam Sekitar telah kurang bagi projek-projek di dalam bidang kuasa Kerajaan Negeri. JAS menjadi kurang berkuasa kecuali bagi projek-projek yang terletak di dalam bidang kuasa persekutuan.

5.0 KESAN PEMBANGUNAN TANAH KE ATAS ALAM SEKITAR

5.1 Pertanian

Penukaran tanah dari hutan kepada pertanian telah mengakibatkan berlakunya penebangan hutan secara meluas. Selain daripada mengurangkan jumlah hutan asal dan biodiversiti hutan dan hidupan liar, penebangan hutan juga turut menyumbang kepada hakisan tanah, pemendapan, kerosakan cerun dan tanah runtuh di Malaysia Penebangan hutan yang berterusan dan kemusnahan hutan di kawasan tadahan air akan menjejaskan bekalan air dan kualiti sumber air, menjejaskan kemampuan pengambilan semula air bawah tanah dan menyebabkan lebih banyak banjir di kawasan tanah rendah. Pembangunan pertanian menyokong US$30 bilion nilai jualan racun makhluk perosak setiap tahun diseluruh dunia. Kira-kira 40% daripada jumlah ini dibelanjakan di negara membangun untuk sebatian toksik seperti DDT, orgonofosfat dan organoklorin.

Menurut Repetto dan Baliga (1996), Malaysia merupakan salah sebuah negara yang paling banyak menggunakan racun makhluk perosak yang paling intensif di Asia. Jumlah racun makhluk perosak yang digunakan bagi setiap hektar tanaman untuk tahun 1992 dilaporkan 9.2 kilogram/hektar iaitu hampir sepuluh kali ganda jumlah yang digunakan di Thailand untuk tempoh yang sama. Selain menimbulkan masalah pencemaran air akibat penggunaan secara intensif ini, rakyat Malaysia yang menggunakan penyembur serta operator mesin penyembur racun makhluk perosak akan menghadapi risiko akibat pendedahan terutamanya melalui kulit, apabila menggunakan peralatan yang tidak sempurna untuk mencampurkan atau menyembur racun makhluk perosak.

5.2 Perlombongan

Kekayaan ekonomi boleh dicapai dari pembangunan industri perlombongan dengan mengurangkan kerosakan kepada alam sekitar, tidak lebih daripada bentuk pembangunan lain. Kebanyakan operasi perlombongan menjalankan penilaian kesan alam sekitar. Satu dasar berkaitan dengan galian telah pun dirangka untuk mengambil kira faktor alam sekitar melaui penggunaan bon prestasi dan langkah fiskal lain. Bagaimanapun, perlombongan skala kecil dan operasi kuari perlu diperbaiki segera terhadap pengurusan alam sekitar mereka. Penyelidikan menunjukkan lombong emas skala kecil boleh mengganggu dengan tetap sumber air semula jadi, menyebabkan masalah pemendapan teruk di bahagian hilir operasi dan menyebabkan saliran lombong berasid.

Tambahan pula, operasi perlombongan pasir di dataran serta tebus guna tanah dan lain-lain pembangunan di sepanjang pantai meningkatkan ancaman kepada ekologi marin. Terutamanya terumbu karang, hutan bakau dan rumput laut sepanjang pantai yang menjadi sumber perikanan. Pengembangan kawasan perbandaran dan pembangunan industri secara langsung telah menyebabkan perubahan yang besar kepada ekosistem semula jadi berbanding dengan pembangunan hutan, perlombongan atau pertanian. Isu alam sekitar berkaitan dengan perbandaran dan pembangunan industri, adalah lebih kompleks dan sering lebih sukar untuk ditangani, ini termasuklah sisa buangan dan pembentungan, pemuliharan kawasan hijau di dalam perbandaran, masalah haba perbandaran serta pencemaran air dan udara.

5.3 Sisa buangan/pembentungan

Perkhidmatan pembentungan dan sisa buangan telah diswastakan di Malaysia untuk memperbaiki pengurusannya. Bagaimanapun, masih terdapat kebimbangan berkaitan dengan kesan alam sekitar daripada kemudahan ini. Di antaranya ialah kemungkinan pencemaran air bawah tanah di kawasan tapak pembuangan sampah lama majlis perbandaran dengan bahagian permukaan yang tidak sesuai serta pencemaran air sungai akibat pembuangan sisa kumbahan daripada penempatan dan kemudahan rawatan kumbahan yang tidak mencukupi. Ketiadaan dasar untuk mewajibkan kitar semula dan kekurangan insentif untuk menggalakkan penggunaan semula melemahkan usaha majlis perbandaran untuk mengurangkan sisa buangan. Akibatnya beberapa kawasan pembuangan sampah secara terbuka akan meningkat dengan cepat dan risiko pencemaran air dan air bawah tanah mungkin juga akan meningkat.

Pembuangan industri telah menjadikan masalah toksik dan sisa buangan bahaya lebih teruk lagi. Masalah ini dan kesannya yang menjejaskan kesihatan manusia hanya dikenal pasti sejak awal 1990an. Masalah ini termasuklah pencemaran logam berat, nitrogen dan sulfur oksida, hidrokarbon petrolium, bahan partikel, polychlorinated, biphenyls (PCBs), sianida dan arsenik. Pencemaran tanah dan air bawah tanah akibat pembangunan industri perlu dijelaskan dan diklasifikasikan dengan cara yang lebih sistematik di Malaysia. Dalam usaha untuk mengadakan kawalan sisa bahaya dan toksik yang berkesan, industri seharusnya diwajibkan menyimpan rekod jenis dan jumlah sisa buangan yang dihasilkan oleh mereka serta tarikh dan cara ia dilupuskan. Oleh kerana pembuangan sisa ini menelan belanja yang tinggi, memerlukan kemudahan khas dan kontraktor serta kontraktor kecil mereka seharusnya berhati-hati kerana insentif untuk menipu amat banyak.

5.4 Aktiviti lain

Keadaan suhu pada umumnya lebih tinggi di kawasan bandar kerana haba yang dikeluarkan oleh perumahan, pengangkutan dan industri serta termal dari bangunan dan jalan. Suhu pada waktu malam di persimpangan Jalan Ampang-Jalan Tun Razak di Kuala Lumpur di dapati meningkat kira-kira 4 darjah F antara 1972 dan 1980 akibat peningkatan jumlah lalu-lintas. Suhu pada waktu malam juga berubah dalam 3-4 darjah juga direkodkan di kawasan perumahan. Kawasan perumahan lama dengan lebih banyak kawasan hijau dan pertumbuhan pokok didapati suhunya lebih sederhana berbanding dengan kawasan perumahan baru. Oleh sebab itu kepupusan kawasan hijau di bandar mestilah dihentikan segera. Keperluan semasa di bawah Akta Perancangan Bandar dan Desa 1970 (Semakan 1995) untuk mengekalkan semua pokok dengan lilitan melebihi 80 cm dalam sebarang projek pembangunan mungkin boleh menyumbangkan kepada keadaan kecil terhadap pemuliharaan kawasan hijau di bandar dan kawalan terhadap suhu di kawasan bandar.

Pencemaan udara di kawasan bandar merupakan salah satu contoh di Malaysia di mana ia telah melebihi paras kritikal dan dengan itu menjejaskan potensi pembersihan sendiri alam sekitar. Sumber utama pencemaran udara di Lembah Klang ialah kenderaan bermotor yang menyumbangkan kepada partikel karbon (PM-10). Sumber lain termasuklah pembuangan industri dan aktiviti pembinaan (JAS, 1993) Perbandaran juga mempengaruhi paras jumlah partikel terampai (TSP) dalam udara (JAS, 1993). Selain sumber daripada luar sempadan dalam tempoh tertentu setiap tahun, sumber utama TSP ialah pembakaran secara terbuka daripada pembangunan perumahan dan pertanian. Pencemaran udara di Lembah Klang tidak akan diperbaiki melainkan langkah-langkah kawalan dilaksanakan dengan segera.

5.5 Penggunaan Tanah Yang Buruk

Kategori undang-undang tanah di Malaysia seperti yang dicatatkan dalam Laporan Klasifikasi Kemampuan Tanah (Lee dan Panton, 1971) termasuk Tanah Kerajaan, Tanah Yang Diberi Milik Untuk Pertanian, Tanah Yang Diluluskan Untuk Perlombongan, Tanah Rizab Melayu, Rizab Untuk Ternakan, Rizab Orang Asli, Rizab Hutan, Rizab Hidupan Liar dan Tanah Diberi Milik/Diwartakan untuk kemudahan awam dan tujuan lain. Kategori terakhir itu merujuk kepada tanah untuk pembangunan perbandaran, kubur, polis dan rezab tentera, lapangan terbang dan rizab-rizab lain kerajaan tetapi tidak termasuk rizab tadahan air. Pembangunan tanah di Malaysia termasuklah pembangunan kawasan baru untuk pertanian, perlombongan dan perhutanan serta penukaran tanah untuk pertumbuhan industri dan perbandaran.

Kepelbagaian penggunaan tanah meningkatkan konflik berhubung dengan matlamat pembangunan. Pembangunan yang pesat telah menjadikan tanah satu persaingan di Malaysia. Ia juga telah mengakibatkan amalan penggunaan tanah yang buruk dalam keadaan tertentu. Amalan penggunaan tanah yang buruk boleh membawa kepada masalah yang serius dan berdepan dengan halangan untuk pembangunan dalam jangka panjang. Masalah yang boleh timbul termasuklah kemusnahan yang kekal atas kemampuan tanah untuk menyediakan faedah alam sekitar dan ekonomi, ketidakcekapan penggunaan sumber semula jadi yang diperolehi serta pengumpulan kesan negatif. Dari segi kawasan, pertanian akan menjadi salah satu bentuk pembangunan tanah yang paling meluas di Malaysia. Teknik dan amalan pertanian moden, disokong oleh penggunaan mesin dan input sejumlah besar tenaga daripada minyak fosil telah menjadikan pertanian lebih produktif di Malaysia tetapi memberikan kesan kepada alam sekitar. Penukaran tanah daripada hutan kepada pertanian telah mengakibatkan meluasnya penebangan hutan, mengurangkan jumlah hutan dan kepelbagaian bilogi hutan serta hidupan liar.

Selain itu, pembukaan kawasan baru untuk pertanian telah menyebabkan sumber galian semakin berkurangan di kawasan ini. di sebalik fakta bahawa sebahagian besar tanah telah dikurangkan untuk pembangunan pertanian, kebanyakan tanah yang subur tidak digunakan untuk pengeluaran makanan, sebalinya digunakan untuk tujuan lain seperti perumahan, rekreasi dan kawasan perindustrian.

5.6 Pencemaran Tanah

Sesuatu kawasan tanah dicemari melalui :

a) pembuangan sampah-sarap di merata-rata tempat.

b) penyemburan racun serangga.

c) aktiviti pembinaan , perlombongan dan pembalakan .

5.7 Kesan Pencemaran Tanah

Hakisan Tanah

1. Aktiviti-aktiviti pembinaan, perlombongan dan pembalakan yang tidak terkawal menyebabkan kawasan tanah terdedah.

2. Kawasan tanah yang terdedah dihakis oleh angin dan air hujan .

Membunuh Haiwan Di Bawah Tanah

1. Racun serangga yang disembur meresap masuk dan berkumpul dalam tanah .

2. Haiwan yang hidup di bawah tanah mati akibat pengumpulan racun ini .

Menjejaskan Kesihatan

1. Sampah-sarap yang dibuang di kawasan-kawasan lapang menjadi tempat pembiakan kuman penyakit .

2. Tikus, lipas dan lalat tertumpu di kawasan ini dan menyebarkan kuman-kuman penyakit ke tempat-tempat lain .

3. Jika makanan yang dihinggapi lalat atau dimakan lipas , kita mungkin diserang penyakit .

Kekurangan Tanah Subur

1. Pembinaan rumah-rumah dan bangunan-bangunan menyebabkan kesusutan tanah.

2. Manusia menghadapi kekurangan tanah subur untuk pertanian .

6.0 KAJIAN KES : GUNA TANAH NEGERI PULAU PINANG

6.1 Bentuk Muka Bumi

Keseluruhan Negeri Pulau Pinang berbentuk oleh dua kawasan utama yang melibatkan :

i. Tanah Besar di Semenanjung Malaysia yang dikenali sebagai Seberang Perai.

ii. Negeri Pulau Pinang yang dipisahkan dengan Seberang Perai oleh Selat Utara dan Selat Selatan selebar lebih kurang 3 km. Kawasan tinggi di sini adalah lebih kecil dan terpisah di antara satu sama lain. Puncak-puncak tertinggi di sini adalah Bukit Mertajam (545m), Bukit Panchor (416m) dan Bukit Juru (202m).

Secara amnya kedua–dua kawasan ini memiliki ciri–ciri fizikal dan persekitaran semulajadi yang agak ketara perbezaannya.Bentuk muka bumi Negeri Pulau Pinang terbentuk daripada dua dataran pantai barat dan pantai timur. Kawasan pendalamannya ditunjangi oleh sebuah banjaran tanah tinggi yang dikenali sebagai Bukit Western setinggi 833 meter dan Bukit Bendera setinggi 738 meter.

Di Seberang Perai, lebih daripada 90 peratus kawasan memiliki ciri–ciri topografi yang agak landai dan beralun. Kawasan tinggi di sini adalah lebih kecil dan terpisah di antara satu sama lain.Puncak–puncak tertinggi di sini adalah Bukit Mertajam setinggi 545 meter, Bukit Panchor setinggi 410 meter dan Bukit Juru setinggi 202 meter.

Terdapat dua jenis hutan utama di sini iaitu hutan darat (Hutan Hujan Khatulistiwa) dan Hutan Paya Bakau/Nipah. Kawasan hutan simpan kekal telah diwartakan sebagai simpanan hutan. Sebahagian besar banjaran tanah tinggi yang terdapat di Negeri Pulau Pinang telah diwartakan sebagai Tanah Bukit. Untuk bahagian Pulau bagi tanah yang mempunyai kontor lebih daripada 250 kaki, sebarang pemajuan adalah tidak dibenarkan.

Terdapat tiga kawasan yang telah diwartakan sebagai Kawasan Tadahan Air iaitu kawasan Tadahan Empangan Telok Bahang dan Ayer Itam (meliputi Tadahan Telok Bahang, Tadahan Sungai Pinang, Tadahan Waterfall, Tadahan Ayer Itam, Tadahan Guillemard & Tadahan Batu Feringghi), Empangan Mengkuang dan Empangan Bukit Panchor. Kawasan – kawasan tadahan air ini secara amnya meliputi kawasan hutan simpan dan tanah bukit.

6.2 Pecahan Guna Tanah

Secara amnya guna tanah Negeri Pulau Pinang didominasi oleh aktiviti pertanian yang meliputi 56,153 hektar (54 peratus) daripada keluasan negeri ini. Ini diikuti oleh guna tanah tepu bina seluas 31,713 hektar (30 peratus) yang meliputi guna tanah perumahan seluas 20,589 hektar (20 peratus), perindustrian 5,208 hektar (5 peratus), institusi (4 peratus), perdagangan dan rekreasi masing–masing mewakili hampir satu peratus. Guna tanah hutan pula meliputi kawasan seluas lebih kurang 10,405 hektar (10 peratus) (rujuk jadual).

jadual5_1

6.3 Taburan Aktiviti Guna Tanah

a) Guna Tanah Tepu Bina

Guna tanah tepu bina negeri Pulau Pinang yang merangkumi kawasan seluas 31,713 hektar (30 peratus) mempunyai taburan dan agihan yang lebih tertumpu di Seberang Perai (66 peratus), manakala 34 peratus lagi terletak di bahagian Pulau. Daerah Seberang Perai Tengah, Seberang Perai Utara dan Timur Laut mencatatkan kawasan tepu bina yang paling tinggi iaitu masing–masing sebanyak 8,014 hektar, 7,709 hektar dan 6,794 hektar.

b) Guna Tanah Pertanian

Guna tanah ini merangkumi kawasan seluas 56,153 hektar (54 peratus) daripada keluasan negeri Pulau Pinang. Tumpuan aktiviti ini terletak di sekitar Daerah Seberang Perai Utara dan Seberang Perai Selatan dengan masing–masing mempunyai keluasan 17,882 hektar dan 15,840 hektar. Kegiatan pertanian di kedua–dua daerah ini lebih tertumpu kepada tanaman padi dan kelapa sawit.

c) Guna Tanah Perhutanan

Negeri Pulau Pinang masih diliputi kawasan hutan seluas kira–kira 10,405 hektar (10 peratus). Ianya meliputi kawasan yang telah diwartakan sebagai simpanan hutan dan juga kawasan–kawasan lain yang diliputi hutan (hutan belukar, semak samun dan tanah terbiar,termasuk tanah kerajaan dan tanah milik persendirian).Hutan–hutan ini melibatkan hutan darat dan hutan paya.

d) Guna Tanah Badan Air

Badan–badan air utama di negeri ini melibatkan beberapa batang sungai dan empangan air.Sungai–sungai utama di Seberang Perai pula digunakan sebagai sempadan antara pentadbiran daerah.Empangan–empangan pula terletak di Telok Bahang, Bukit Mertajam dan Bukit Panchor. Ketiga–tiga empangan ini merupakan kolam tadahan untuk sistem bekalan air minuman. Keseluruhan guna tanah ini meliputi kawasan seluas 5,667 hektar.

6.4 Arah Dan Tekanan Pembangunan

Kawasan Tumpuan Pembangunan

Secara menyeluruh, nisbah kawasan pembangunan berbanding luas kawasan menunjukkan purata kasar kepadatan pembangunan di negeri ini didapati agak seimbang di antara bahagian Pulau (34 peratus ) dan Seberang Perai (29 peratus ). Corak pembangunan secara menegak telah berkembang di bahagian Pulau,melibatkan pembinaan pangsapuri dan kondominium serta bangunan–bangunan perniagaan, hotel dan pejabat.Begitu pun, sejak kebelakangan ini didapati tren pasaran telah mengalami sedikit perubahan, di mana hartanah ‘landed' telah kembali menarik perhatian pasaran. Manakala di Seberang Perai, hartanah ‘landed' masih terus menjadi pilihan utama pasaran pembangunan walaupun bangunan–bangunan tinggi telah mula didirikan di kawasan ini.

Kawasan tumpuan pembangunan sedia ada didapati berlaku di bahagian timur Pulau, dengan aktiviti utama perniagaan dan kediaman berpusat di sekitar Bandar George Town, mengunjur ke Tanjong Tokong dan Tanjong Bungah di utara dan ke sekitar Pulau Tikus dan Ayer Itam di sebelah barat hingga ke kaki kawasan berbukit di sekitar Paya Terubong. Di Seberang Perai pula, pembangunan awal telah berlaku di Butterworth, Perai, Bukit Mertajam dan Kepala Batas pembangunan berskala kecil turut menular di Nibong Tebal dan Jawi.

Pembangunan di Lereng Bukit

Pembangunan di kawasan lereng bukit merupakan isu pembangunan nasional.Negeri Pulau Pinang juga tidak dapat lari daripada isu tersebut. Antara kawasan yang terlibat termasuklah di sekitar Paya Terubong, Ayer Itam, Batu Feringghi dan Bayan Lepas. Beberapa langkah pengawalan yang lebih ketat telah diusahakan ke arah membendung isu ini. Draf Rancangan Struktur (Pengubahan) Majlis Perbandaran Pulau Pinang 2000 dan Draf Rancangan Struktur (Pembangunan) Majlis Perbandaran Seberang Perai 2000- 2010 telah menghadkan kawasan pembangunan hanya diberi keutamaan kepada kawasan yang berada di bawah paras kontur 250 kaki sahaja. Secara amnya kawasan–kawasan ini merupakan kawasan–kawasan yang tertakluk kepada Warta Tanah Bukit di bawah Akta Pemeliharaan Tanah, 1960.

Tukar Guna Bangunan

Pada penghujung tahun 80-an sehingga awal 90-an,tukar guna bangunan kediaman kepada aktiviti perniagaan juga didapati telah banyak berlaku di sepanjang jalan–jalan utama di sekitar Bandar George Town, Butterworth dan Bukit Mertajam. Isu ini juga telah dikenalpasti dalam kajian–kajian yang lepas. Isu ini berlaku ekoran daripada penyediaan ruang lantai perniagaan yang tidak dapat memenuhi jumlah keperluan dan kehendak taburan yang bertepatan pada masa tersebut. Dengan suatu bentuk mekanisma kawalan pembangunan yang lebih bersesuaian, isu ini dijangka akan dapat dikawal pada masa hadapan. Kini terdapat juga perubahan–perubahan baru yang lebih bersifat pemuliharaan bangunan warisan dengan kegunaan bangunan yang lebih daripada satu aktiviti. Antara tukar guna bangunan yang dibenarkan adalah menukarkan bangunan–bangunan warisan kepada kegunaan perniagaan dan perkhidmatan seperti hotel atau rumah penginapan, seperti Hotel 1926 dan ‘The Garage' di George Town.

Pembangunan Tebusguna Tanah

Usaha tebusguna tanah telah dikenalpasti sebagai satu langkah untuk meningkatkan bekalan tanah di negeri ini. Sehingga tahun 2000 dianggarkan seluas 446 hektar kawasan telah ditambak untuk tujuan pembangunan. Ini melibatkan kawasan di selatan jambatan di sepanjang pesisir pantai timur Pulau hingga ke Bayan Baru dan Batu Maung bagi tujuan pembangunan perdagangan (Bayan Bay). Di samping itu, beberapa projek tebus guna tanah yang sedang dibina dan yang akan dimajukan adalah di utara Jambatan Pulau Pinang yang melibatkan pembangunan bercampur di sepanjang Jelutong Ekspessway (JEWay), Tanjong Tokong, Terminal Kontena Butterworth Utara, di sekitar jeti feri Butterworth dan berhampiran kawasan perindustrian Perai.

Pembangunan Kawasan Bersempadan

Kajian ini juga telah mengambilkira kesan dua hala di antara pembangunan negeri Pulau Pinang khususnya di kawasan Seberang Perai terhadap wilayah bersempadan seperti Daerah Kerian di Utara Perak, Kulim dan Sungai Petani di Kedah. Sehingga kini, kesan limpahan pembangunan yang berlaku di negeri Pulau Pinang didapati yang lebih banyak memberi kesan terhadap kawasan di sekitarnya. Ini jelas dapat dilihat dalam aspek pembangunan kawasan kediaman, di mana permintaan perumahan bagi pekerja sektor perindustrian di bahagian Pulau , Seberang Perai Tengah dan Selatan banyak tertumpu di sekitar Daerah Kerian di Perak serta Bandar Baru dan Kulim di Kedah. Faktor ini turut didorong oleh sistem pengangkutan jalan yang baik yang menghubungkan ketiga–tiga negeri ini. Walaupun faktor jarak yang agak jauh dan kekurangan tumpuan pembangunan perindustrian di daerah Seberang Perai Utara, keadaan ini didapati turut berlaku di utara Seberang Perai yang bersempadan dengan Daerah Kuala Muda (Sungai Petani), Kedah.

Pembangunan Komited 2004

Pembangunan komited yang diambilkira dalam konteks ini melibatkan pembangunan-pembangunan tanah persendirian (swasta) projek yang telah mendapat kebenaran merancang dan yang sedang dalam proses untuk mendapat kebenaran merancang daripada kedua – dua pihak berkuasa tempatan (MPPP dan MPSP) serta lain – lain projek berkepentingan N egeri yang sedang dalam perancangan . Sehingga tahun 2004, di Seberang Perai dianggarkan sejumlah 804 hektar tanah terlibat dengan permohonan kebenaran merancang yang meliputi 693 hektar kawasan perumahan, 86 hektar pembangunan perniagaan dan 25 hektar kawasan industri. Di bahagian Pulau dianggarkan sejumlah 2925 hektar telah komited untuk pembangunan melibatkan 2573 hektar pembangunan perumahan, 296 hektar perniagaan dan 56 hektar industri.

Projek Dalam Perancangan Dan Pelaksanaan Sehingga Tahun 2005

Kajian ini juga telah mengenalpasti beberapa projek dalam perancangan dan pelaksanaan yang dicadangkan oleh Kerajaan Pusat dan Negeri yang perlu diambil kira dalam kajian ini. Projek–projek ini dijangka akan memberi impak yang signifikan ke atas corak dan arah pengembangan guna tanah di masa hadapan. Antara projek–projek tersebut adalah mengikut kategori berikut:-

a) Projek–projek yang telah dirancang

- Jelutong Water Front

- Tebusguna Tanah Di Tanjung Tokong

- Pembangunan di Batu Feringghi

- Pembangunan Batu Kawan

- Tebusguna Tanah di Prai

- Mewujudkan Zon Ilmu di Seri Ampangan

- Penang Cyber City ( PCC )

- Cadangan Pembangunan IKS Asas Tani Kubang Menerong

- Pembangunan Bandar PERDA

- Projek Penggiatan Semula Persisiran Jeti Swettenham/Marina/Cruise/Waterfront

b) Pembangunan Infrastruktur Dan Utiliti

-Cadangan Pembinaan Jalan Lingkaran Luar Butterworth (BORR)

-Cadangan Pembinaan Jalan Lingkaran Luar Pulau Pinang (PORR)

-Cadangan Pembesaran dan Peningkatan Lapangan Terbang Bayan Lepas Pulau Pinang (LTBL)

-Projek Stesen Jana kuasa Elektrik Gelugor

-Cadangan Pembesaran Kolam Tadahan Ampangan Mengkuang

-Pelabuhan Tuna Antarabangsa Batu Maung

-Cadangan Koridor Laluan Monorail

-Pembesaran Terminal Kotena Butterworth Utara (NBCT)

-Pembesaran Dan Peningkatan Perkhidmatan Feri

c) Pembangunan Pelancongan Dan Rekreasi

-Taman Negara Pulau Pinang

-Pembangunan Pulau Jerejak

-Projek Kereta Kabel Bukit Bendera

-Taman Metropolitan, Relau

-Taman Belia Perbandaran

-Taman Tema Air Bertam

-Pusat Rekreasi Bumbong Lima,Tanjung Kapas

-Pusat Rekreasi Hutan Air Hitam Dalam

-Kepala Batas Vision Park

d) Perindustrian

Cadangan tukarguna jenis pembangunan tanah PDC di lot 836, Juru, mukim 12, Seberang Perai Tengah.

Pembangunan Kawasan Warisan

Idea mencalonkan George Town dan Melaka ke Senarai Warisan Dunia UNESCO telah dimulakan oleh Pihak Persekutuan pada awal tahun 2000.Kedua–dua negeri telah menyediakan dokumen pencalonan bersama mengikut garis panduan yang disyaratkan oleh pihak UNESCO. Ianya mengandungi asas–asas,perakuan–perakuan dan justifikasi George Town sebagai satu tapak warisan dunia.

Penang Cyber City (PCC)

‘Penang Cyber City' terhasil daripada dasar negara untuk mengembangkan kawasan MSC di luar kawasan Kuala Lumpur. Oleh itu ‘Penang Cyber City' telah dilancarkan oleh Yang Amat Berhormat Perdana Menteri pada 29 Januari 2005. Kawasan ‘Penang Cyber City' meliputi keluasan 2,283 ekar akan memberi impak yang besar dalam arah dan tekanan pemajuan kawasan tersebut. Dengan kemudahan infrastruktur yang terbaik bagi wilayah utara akan mengukuhkan koridor Bandar George Town, Bayan Lepas dan seterusnya memberi nilai tambahan kepada Negeri Pulau Pinang dalam menarik pelabur dan pemain utama dalam bidang ICT.

7.0 KESIMPULAN

Dalam ilmu ekonomi, tanah merupakan salah satu daripada faktor pengeluaran yang memainkan peranan penting terutamanya menyediakan ruang bagi menjalankan aktiviti ekonomi. Tanah dapat diklasifikasikan kepada dua jenis iaitu tanah di atas paras pantai serta pantai dan dasar laut.

Penggunaan tanah adalah tertakluk kepada permintaan dan penawaran tanah. Penawaran tanah dapat dilihat dari segi fizikal dan ekonomi, manakala permintaan tanah merujuk kepada sejumlah tanah yang orang ingin miliki. Terdapat pelbagai faktor yang mempengaruhi permintaan dan penawaran tanah yang secara umumnya dapat dilihat dari sudut ekonomi, institusi, teknologi, dan mungkin juga geografi.

Turut dibincangkan dalam topik tanah ini adalah berkenaan dengan sewa tanah, kerana salah satu sumber pendapatan yang diperoleh melalui tanah adalah sewa. Sebagaimana yang kita ketahui secara umumnya, terdapat beberapa bentuk sewa tanah seperti sewa bertangguh, sewa yang berbeza, premium dan sewa sebenar. Penentuan nilai sewa juga telah dibincangkan dalam topik ini.

Selain itu, isu dan cabaran semasa berkaitan tanah turut diketengahkan. Antara isu yang telah dibincangkan adalah pindah milik tanah dan penukaran syarat, pengambilan tanah, perancangan guna tanah, bekalan makanan, tanah terbiar, serta tanah dan alam sekitar. Isu-isu seperti ini sewajarnya dibincangkan dengan lebih terperinci lagi bagi membolehkan kita lebih faham bagaimanakah status sebenar penggunaan tanah di negara Malaysia pada hari ini.

Seterusnya,kita mendapati bahawa terdapat kesan pembangunan tanah ke atas alam sekitar melalui aktiviti pertanian, perlombongan, sisa buangan atau pembentungan serta aktiviti-aktiviti lain. Aktiviti-aktiviti yang dijalankan sama ada aktiviti ekonomi ataupun tidak, telah banyak memberi kesan terutamanya kesan negatif ke atas alam sekitar, seperti menjejaskan ekosistem, masalah hakisan, ancaman kepada ekologi marin, pencemaran dan sebagainya.

BIBLIOGRAFI

Persatuan Pengguna Pulau Pinang, 2000. Tanah: Isu Dan Cabaran Semasa. Pulau Pinang: Jutaprint.

Chamhuri Siwar, 1978. Kehendak Dan Bentuk Reformasi Tanah Di Malaysia. Kuala Lumpur: DBP.

Ismail Omar, 1999. Pelaburan Harta Tanah. Kuala Lumpur: DBP

Raja Aris Hussin, 1987. Prinsip-prinsip Dan Praktis Penilaian Harta Tanah. Kuala Lumpur: DBP.

Institusi Tanah Negara, 2007. Draf Penggunaan Dan Pengawalan Tanah Dibawah Kanun Tanah Negara 1965.

Kesan Pembangunan Tanah Ke atas Alam Sekitar. Dicapai pada 5 Ogos 2008, daripada http://ahba.tripod.com/notakt06.html

Laporan Pemeriksaan Rancangan Struktur Negeri Pulau Pinang 2005-2020. Dicapai pada 5 Ogos 2008, daripada http://spgis.mpsp.gov.my/laporan_pemeriksaan/html/penduduk.htm

No comments:

Post a Comment